Vēl līdz 26. augustam Cēsu Mākslas festivāla ietvaros skatāma amerikāņu avangarda mākslinieka Džeimsa Beninga darbu izstāde „Daži atrasti fragmenti”.

Kāpēc atdarināt jau gatavus darbus, veidot to kopijas? Ko nozīmē patiesi skatīties un ieraudzīt? Kas bija Henrijs Deivids Toro un Unibombers Teds Kačinskis, kura māju kopijas redzamas izstādē? Saruna par un ar mākslinieku Džeimsu Beningu raidījumā Augstāk par zemi.

Džeimss Benings (1942) uzskatāms par vienu no interesantākajām personībām ASV neatkarīgā kino laukā kopš 20. gadsimta 70. gadiem. Viņš savu daiļradi, gluži kā avangarda kino pionieris Jons Meks, veltījis jaunu formu, satura un tēmu meklējumiem. Savas četrdesmit gadus ilgās karjeras laikā viņš izveidojis vairāk nekā 34 pilnmetrāžas filmas, digitālas un uz 16 mm lentes filmētas instalācijas, kā arī mākslas objektus, sapludinot vizuālās mākslas un kino medijus. Viņa darbi tikuši izrādīti neskaitāmos muzejos un galerijās visā pasaulē. Beninga darbos pētītas tādas tēmas kā individuālā pagātne, rasu attiecības, kolektīvā atmiņa, kā arī vietas, industrijas un ainavas nozīme.

Cēsu Vecā alus brūža kurtuvē apskatāmi Beninga speciāli veidoti Toro un Kačinska namiņu arhitektūras modeļi dabiskā izmēra, ko papildina lielformāta videodarbs "Scorched Earth" (Izdedzinātā zeme). Šajā darbā redzams izdegušais Sjerra Nevada kalnu mežs, kur uguns apstājies pie Beninga mājas sliekšņa, līdz vējš to aizvirzījis tālāk.

Pašā Alus brūzī var aplūkot 15 Beninga gleznas no sērijas "After Paintings" un tekstus no Teda Kačinska pierakstiem.