Ar jauniem projektiem par diskusijas telpu, lai veidotu dialogu un iesaistītu skatītāju sabiedrībā aktuālu jautājumu pārspriešanā, klajā nācis Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris. Saruna ar  teātra direktori Danu Bjorku.

Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātri turpinās vadīt Dana Bjorka, mākslinieciskajai komandai ir piesaistīta režisore Laura Groza, kuras režijā 19. maijā gaidāma pirmizrāde iestudējumam "Ar balles kurpēm Sibīrijas sniegos" pēc Sandras Kalnietes grāmatas. Tikko bijusi arī pirmizrāde Viestura Kairiša "Hamletam", kas raisīja ļoti pretrunīgas skatītāju reakcijas. Kādi ir teātra plāni turpmāk un ko nozīmē būt krievu teātrim Rīgā jaunajos apstākļos?

Lai arī repertuārs ir saplānots līdz 2024. gada beigām, droši atklāt plānus par teātra darbu direktore vēlas atklāt tikai nākamajam pusgadam, jo teātrī bieži daudz kas mainās.

Līdz maija beigām, kad teātris slēgs sezonu, paredzētas vēl divas pirmizrādes. Viena būs 18. maijā - "Viss sākas ar mīlestību", otra jau minētā -  "Ar balles kurpēm Sibīrijas sniegos". 

Jau augustā teātrī būs iespējas skatīties repertuāra izrādes, bet nākamā pirmizrāde - 1. septembrī. Dace Pūce iestudē "Rubinu Hudu". 

"Tas būs iesākums tradīcijai, ka katru gadu uz lielās skatuves būs pirmizrāde bērniem," atklāj Dana Bjorka.

Ierakstā par topošā iestudējumu "Ar balles kurpēm Sibīrijas sniegos" stāsta režisore Laura Groza.

Dana Bjorka sarunā atklāj, ka šobrīd mainās Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra repertuāra politika, kā galveno akcentējot vēstījumu.

Teātra repertuārā klāt nāk atklāts un ass dialogs par politiskām tēmām, tas ir kaut kas nebijis teātrī, tas līdz šim nebija raksturīgs.

"Mēs dzīvojam tādā šodienā, kur krievu kultūra pēc 24. februāra notikumiem ir zem liela sitiena, ka krievu kultūrai šodien ir bieži jāattaisnojas, kāpēc mums būt, kāpēc mums runāt, kāpēc mums radīt kultūras vērtības krievu valodā. Un kāpēc kultūras nav piesaistīta tiem politiskiem lēmumiem un tiem politiķiem, kuri rīko to neprātu, uzsākot karu," skaidro Dana Bjorka. "Līdz ar to

mums bija jādomā, kā mūsu teātris pēc iespējas aktīvāk, skaļāk un nepārprotamāk var izteikt šodien savu politisko nostāju pret to, kas notiek pasaulē. Visspēcīgākais ir mūsu izrādes, nevis aktieru intervijas un Danas ieraksts pirms katra izrādes, kas skan teātrī, bet tieši mākslas darbs, ko radām. Līdz ar to, Viestura Kairiša "Hamlets", kas tika iestudēts ļoti asā politiskā stilā un ar ļoti neinterpretējamām frāzēm un nostādnēm uzreiz ieskicē teātra nostāju šajā politiskajā šodienā."

"Izrāde "Ar balles kurpēm Sibīrijas sniegos" nebūs tik ļoti asi politiski risināta, kā "Hamlets", bet pati tēma ir sāpīga un aktuāla šodien Latvijā. Mēs gribētu pieskarties šai tēmai un aicināt visus Latvijā dzīvojošos cilvēkus ieklausīties citam citā," turpina Dana Bjorka.