1964. gada 17. aprīlī automobiļu entuziastiem nodod vērtēšanai jaunāko "Ford Motor Company" ražojumu "Ford Mustang". Spēcīgu muskuļauto, kas uzsāk vienu no slavenākajiem Ford modeļiem. Par "Mustang" dzimšanu stāsta Jānis Krops.
"Ford Motor Company" ar tās izveidotāju Henriju Fordu priekšgalā ilgu laiku tika uzskatīta par mazbudžeta automašīnu ražotāju, kas apgādā ar automobiļiem vidusšķiras autobraucējus. Izmaksas, racionālais aprēķins un vidējs izpildījums, tās bija īpašības, kas gluži vai pašas no sevis pielipa kompānijai.
Sākot jau no 50. gadiem ASV tirgus sāka patērēt spēcīgu dzinēju automašīnas un sākās t.s. "amerikāņu muskuļauto" laikmets. Savu pilnbriedu šis "muskuļauto" koncepts sasniedza tieši 60. gados, laikā, kad "Ford" deva vienu no labākajām atbildēm konkurentiem.
" Ford Mustang" modelis sāka tapt konstruktoru vīzijās 1961. gadā. Tika meklētas labākās virsbūves līnijas, labākie jaudas risinājumi un arī automašīnas izmēri. Liels pieprasījums tirgū bija pēc divvietīgiem sporta auto ar noņemamu jumtu, tāpēc arī pirmais "Mustang" modelis tapa kā divvietīgs auto. 1964. gada 17. aprīlī tas tika prezentēts Ņujorkas pasaules Tirdzniecības izstādē. Viena no versijām ir, ka tā nosaukumā izšķiroša loma bijusi vienam no galvenajiem "Ford" kompānijas dizaineriem, kurš bija liels ASV iznīcinātāj lidmašīnu P-51 Mustang fans. Tāpēc arī jaunajam automobilim tika dots skrejoša, spēcīga zirga nosaukums - tēls, kam bija jānonāk pie patērētāja ar asociāciju par ātrumu un dinamiku.
Pirmā reakcija uz "Ford Mustang" debiju bija adekvāti pieticīga. Divvietīgais auto koncepts nebija veiksmīgs. Patērētājs vēlējās nedaudz lielāku auto, tāpēc ražotājs steidza to pārveidot par četrvietīgu kabrioletu, kam bija arī adekvāti liels bagāžas nodalījums, lai uzrunātu ceļot gribošus vidēja vecuma amerikāņus.
Pirmā "Ford Mustang" paaudze ir tā, kas tika ražota no 1964. -1973. gadam. Tas ir klasiski zināmais Mustangs, kam cieņa parādīta asa sižeta filmā "Aizdzīt 60 sekundēs". Paradoksāli, bet tieši šī paaudze no visiem Mustangiem kļuva par visveiksmīgāko.
Uzlabojumi no 1974. - 1993.gadam bija neveiksmīgi. "Mustang" virsbūves zaudēja plūdlīnijas, sportisko skatu un galvenais dinamiku. Automašīnas kļuva ērtākas, bet tajā pašā laikā smagākas un lēnākas. Otrā un trešā paaudze zaudēja pirmajai savu kulta statusu. Mustangs kļuva par vienu no "Ford" modeļiem, kas īpašu uzmanību nepiesaistīja. Tas galvenokārt sāka konkurēt ar "Toyota" un "Mazda" ražojumiem, nevis leģendārajiem "Chevrolet Camaro" vai "Dodge Chalenger".
90. gados "Ford" nolēma atjaunot "Mustang" sportisko azarta garu, taču ceļš bija garš. Auto nebija tik jaudīgs, lai sauktos par īstu sporta auto, lai gan atsevišķās modifikācijās to aprīkoja ar V8 dzinēju. Īstā renesanse nāca pēdējās paaudzes laikā, 2005. gadā. Tad tika prezentēts pirmās paaudzes atjauninājums - Mustangs vislabākajās amerikāņu sporta auto tradīcijās jeb kā to nosauca "Ford" kompānijā "retro futūrisms". Tas ieguva standarta V6 dzinējus ar jaudu līdz pat 300 zirgspēkiem. Nav ļoti daudz, bet ielas sporta automašīnai pietiekami. Galvenais neaizmirst, ka "Ford Mustang" labākās tradīcijas vienmēr ieliktas GT500 modeļos. To skats ir agresīvs, papildināts ar ieplūdes kolektoriem uz motora pārsega, sacīkšu līnijām, kas rotā visu automašīnas virsbūvi un galvenais jaudu - V8 dzinēji ar vairāk nekā 550 zirgspēkiem un 5,4 litru turbīndzinējiem.
Tas, ka pēdējās paaudzes Mustangs ir pirmā, leģendārā Mustanga mantinieks, apliecina arī automašīnu uzlabotās versijas. Slavenā Karola Šelbija uzņēmums uzlaboja standarta "Ford Mustang" līdz 1970. gadam un atkal sākot no 2007. gada. Otrās, trešās un ceturtās paaudzes automašīnas tiešām bija neadekvātas sporta auto nosaukumam. Kā izteicās vairāki vīlušies "Ford Mustang" fani: "Mēs Mustangu nekad nepametām, tas aizgāja pats." Tikai ar pēdējo automašīnu sēriju, "Ford" kompānija atkal ir atgriezusi spēku un vīrišķību leģendārajā amerikāņu prēriju skrējējā. Spēīga virsbūve, dzinēja ēkoņa, masīvs motora pārsegs un diagonālē noliekts aizmugurējais stikls. Pastāv pārliecība, ka tieši no šī "Mustang" koncepta, savas sporta automašīnu idejas aizguva japāņu auto ražotāji. Lai gan, "Mustang" koncepts tāpat ir viens no daudzajiem Amerikā radītajiem "muskuļauto" konceptiem.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X