Vācu komponista Engelberta Humperdinka opera „Ansītis un Grietiņa” ir viens no spilgtākajiem un populārākajiem darbiem t.s. Ziemassvētku operas žanrā. Savu pirmizrādi opera piedzīvoja Veimārā, 1893. gada 23. decembrī.

Ziemassvētku opera ir īpašs muzikālā teātra žanrs ar vairākus simtus gadu senu vēsturi. Tā saknes ietiecas 17. gs. aristokrātu mājas teātru tradīcijā, sevišķi jau Itālijā, kur tolaik Adventa laikā bija aizliegtas laicīga satura izrādes, taču iestudējumi ar Jēzus dzīves un citiem Bībeles sižetiem bija atļauti. Tradīcija turpināja plaukt arī nākamajos gadsimtos, kad aizliegumi vairs nebija spēkā, un līdz pat mūsdienām top operas, kuras Adventa laikā parādās repertuārā, lai pēc tam no tā pazustu līdz nākamā gada decembrim. Jau labu laiku tie nav vairs tikai bībeliski sižeti, tomēr gandrīz vienmēr ir ar fantastikas vai pasaku elementiem, piemēroti bērnu uztverei. Viena no biežāk iestudētajām šajā sarakstā ir vācu komponista Engelberta Humperdinka opera „Ansītis un Grietiņa” ar labi zināmās brāļu Grimmu pasakas sižetu. Savu pirmizrādi Humperdinka darbs piedzīvoja 1893. gada 23. decembrī toreizējā Veimāras Galma teātrī. Diriģēja tobrīd vēl samērā jaunais komponists Rihards Štrauss.

Engelberta Humperdinka mūžs pamatā bija veltīts pedagoģijai. Jaunības gados liktenis viņu saveda kopā ar muzikālā teātra dižgaru Rihardu Vāgneru, kuram viņš asistēja pie „Parsifāla” iestudējuma Baireitā un arī skoloja mūzikā Vāgnera dēlu Zigfrīdu. Vēlāk viņš pasniedza Hoha Konservatorijā Frankfurtē pie Mainas, bet pedagoģiskās karjeras apogejs bija Kompozīcijas meistarskolas vadītāja vieta Berlīnē. Humperdinka kontā ir apmēram desmit operas un dziesmuspēles, taču „Ansītis un Grietiņa” ir vienīgā plaši pazīstamā un iestudētā šai sarakstā.

Kā daudzu izcilu literatūras un teātra darbu gadījumā, arī „Ansīša un Grietiņas” ideja radās tīri nejauši. Engelberts atsaucās savas māsas, dzejnieces un folkloristes Adelheidas Vites lūgumam komponēt dažus pantus mājas teātra ludziņai, kuru viņa kopā ar divām meitām gatavoja sava vīra Hermaņa dzimšanas dienai. Šīs dziesmiņas, kurās prasmīgi bija izmatoti tautas melodiju motīvi, kļuva par pamatu operai ar Adelheidas Vites libretu.

Humperdinka un Vites opera ir krietni gaišāka, salīdzinot ar brāļu Grimmu pasakas sižetu, kas saglabājis vairāk arhaiskas nežēlības. Atmests sākotnējais motīvs par vecākiem, kuri aizved bērnus mežā, jo bada laikā nevar tos izbarot. Māte viņus tur aizsūta ogās, gan dusmu brīdī un laikam tādēļ piemirsdama ziņas par biezoknī mājojošo raganu. Mežā Ansītis un Grietiņa sastop lielākoties labus garus – Smilšu vīriņu, kurš viņus iemidzina, Rasas laumiņu, kura pamodina, un eņģeļus, kuri sargā viņus miegā. Ragana gan joprojām nav nekāda labā: viņa vilina pie sevis bērnus, lai burvju pavardā pārvērstu tos piparkūku cilvēciņos. Bet ar Ansīti un Grietiņu šis gājiens, kā zināms, neizdodas, krāsnī nonāk pati ragana un pārtop piparkūkā, savukārt agrāk piparkūkās pārvērstie bērni kļūst atkal dzīvi. Finālā izskan operas vadmotīvs, ka tad, kad grūtības vislielākās, Kungs Dievs pasniedz mums savu palīdzīgo roku.