1898.gada 29.augustā ASV Ohaio štatā dibināja vienu no šobrīd labāk zināmajiem riepu ražotājiem „Goodyear”. Sākumā šis uzņēmums ražoja gumijas izstrādājumus zirgu pajūgiem un arī pokera žetonus. Bet tiklīdz parādījās automašīnas, tā „Goodyear” kļuva par autoriepu piegādātāju.
„Goodyear” kompānija ir lielisks pierādījums tam, ka investīcijas savā hobijā atmaksājas. Uzņēmums tapa pāris gadus pirms lielās aizraušanās ar automašīnām, tāpēc tas sākotnēji piedāvāja gumijas izstrādājumus zirgu pajūgiem, galvenokārt riteņu pārklājumus ratiem, ražoja riepas velosipēdiem un apgādāja spēļu zāles ar pokera žetoniem. Tomēr jau 1901. gadā „Goodyear: sāka sadarbību ar Henriju Fordu, izgatavojot viņam pirmo sporta autoriepu komplektu. Tieši aizraušanās ar autosportu nodrošināja „Goodyear” lielākos panākumus, jo viņu kvalitāte bija tik augsta, ka pat pēc lēmuma pamest autosportu, „Goodyear” bija spiests atgriezties milzīgā pieprasījuma dēļ.
1898. gada 29. augustā Ohaio štatā „Goodyear” dibināja uzņēmējs un rūpnieks Frenks Seiberlings. Lai cik dīvaini tas nebūtu, pirmo gumijas ražotni viņš nosauca nevis savā, bet gan Čārlza Gudjēra vārdā, jo Gudjērs bija tas, kurš izgudroja gumijas vulkanizēšanas procesu. Seiberlings sākumā apgādāja ratus un velosipēdus ar riepu komplektiem, lai atpelnītu investīcijas. Bet īstā zelta bedre sākās tad, kad Henrijs Fords piedāvāja sadarboties automobiļu industrijā. Sākumā Fords izmantoja „Goodyear” riepas savos sacīkšu auto, bet vēlāk sadarbība pārauga tik stabilā partnerībā, ka Fords aprīkoja savus slavenos Model T automobiļus tikai ar „Goodyear” riepām.
Tomēr nav tā, ka „Goodyear” aizrāvās tikai ar automašīnu tirgu. Viņi iesaistījās vairākos pasūtījumos, tostarp ASV militārajām vajadzībām. „Goodyear” ražoja gaisa balonus un cepelīnus, kas tika izmantoti Pirmā pasaules kara novērošanas uzdevumos. ASV kara departaments pat izdeva īpašu pateicības rakstu „Goodyear Tire and Rubber Company” par izšķirošu atbalstu uzvarā. Lai arī ASV loma Pirmā pasaules kara uzvaras kaldināšanā bija salīdzinoši neliela, īsto palīdzību „Goodyear” sniedza 20 gadus vēlāk.
Starpkaru periodā „Goodyear” centās augt un atvēra vairākas jaunas rūpnīcas. Uzņēmuma vadība pat vienojās ar Vācijas cepelīnu firmu, ka kļūs par sadarbības partneriem ASV. „Goodyear” attīstīja aerostatu izstrādes un tikai 1940. gadā lauza sadarbību, jo bija sācies Otrais pasaules karš. ASV kara departaments atkal izlīdzējās ar „Goodyear” palīdzību, kad Čanss Vogts saskārās ar grūtībām izpildīt lidmašīnu „Vought F4U Corsair” piegādi. „Goodyear” nāca talkā un ražoja lidmašīnas pēc konstruktora norādēm. Papildus viņiem bija pieredze arī dažādu lidmašīnu riepu ražošanā. Zināms, ka „Goodyear: radīja speciālo t.s. „tundras riepu”, kas bija domāta mazām lidmašīnām, lai nolaistos ļoti sliktos apvidos, kur nav nekāda skrejceļa. Izturīga riepa bija priekšnoteikums, lai lidmašīna netiktu neatgriezeniski sabojāta. Papildus starpkaru periodā „Goodyear” izmantoja savu peļņu, lai nopirktu redzamākos konkurentus, bet izdzīvošanas brīdis uzņēmumam pienāca 70. gados.
Francijas uzņēmums „Michelin” uzreiz pēc Otrā pasaules kara bija sācis ražot radiālās riepas, kuru izgudrotājs bija amerikānis. Tad, kad beidzās radiālo riepu patents, „Michelin” sāka montēt šādas riepas pirmajiem „Citroen” modeļiem. Radiālās riepas bija izturīgākas un palīdzēja taupīt degvielu, tāpēc pamazām noteica lomu autoriepu tirgū. „Goodyear” vadības lēmums 1974. gadā pilnībā pāriet uz radiālo riepu ražošanu likās traks ASV tirgum, bet tikai 2000. gadā, kompānijas vadība atzina, ka šis lēmums izglāba visas firmas nākotni. Radiālās riepas pārņēma tirgu tik ātri, ka „Goodyear” paspēja ielekt vilciena pēdējā vagonā. ASV ir ārkārtīgi motorizēta valsts un, ja „Goodyear” nebūtu izmantojis savu līdera stāvokli, konkurenti būtu to pilnībā iznīcinājuši.
„Goodyear” gadu laikā ir bijis ļoti pelnošs uzņēmums, tāpēc iesaistījās dažādos papildus biznesos un arī izpirka konkurentus. Zīmoli „Dunlop”, „Douglas Tyres”, „Sava”, „Kelly”, „Fulda” un „Debica”, kā arī daudzi citi, patiesībā ir „Goodyear” riepu zīmoli. Vēl uzņēmums darbojās aviācijā, nekustamajos īpašumos un izstrādāja pat elektroniku NASA lidojumu centram. Tomēr neiztika arī bez skandāliem. 80. gados, kad bija ASV akciju tirgus ziedu laiki, „Goodyear” saskārās ar krāpniekiem, kas izpirka daļu kompānijas, lai izspiestu naudu ar iespējamu firmas pārņemšanu. Uzņēmums iztērēja milzu līdzekļus, lai atpirktu akcijas un pārdeva visu lieko, kas traucēja ražot riepas. Ne velti „Goodyear” ir līdz šim veiksmīgākais riepu piegādātājs Formula-1 un pašreiz ir oficiālais riepu piegādātājs NASCAR.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X