8. aprīlī dzimšanas dienu svin modes māksliniece, par panku vecmāmuļu dēvēta Vivjena Vestvuda.

Angļi mēdz teikt, ka Lielbritānijā ir trīs karalienes: reālā karaliene Elizabete II, ekspremjere „dzelzs lēdija” Mārgareta Tečere un Vivjena Vestvuda, kura pieder pie desmit šajā gadsimtā visslavenākajiem modelētājiem un kurai piešķirts Britu impērijas ordeņa kavalieres tituls. Vivjenas Vestvudas biogrāfija – tas ir stāsts par pelnrušķīti, kas pārveidoja modes pasauli.

Viņas īstais vārds ir Vivjena Izabella Svaira. Dzimusi 1941. gada 8. aprīlī Anglijā, Dārbišīras provincē. Triju bērnu ģimenē Vivjena bija vecākais bērns. Māte strādāja par audēju, tēvs bija kurpnieks.

Nākamā modes dizainere uzauga pēckara Anglijā, un tas daudzējādā ziņā noteica un norūdīja viņas raksturu. Kā atceras māte, meitene jau kopš mazotnes interesējās par tērpiem, bet 16 gadu vecumā centās ģērbties ne tā kā visi.

1962. gadā deju zālē Vivjena satika savu pirmo vīru – Dereku Vestvudu. Taču drīz, pēc dēla piedzimšanas, viņi izšķīrās. 1965. gadā viņa iepazinās ar jaunekli, kas studēja mākslas vēsturi un bija grupas „Sex Pistols” idejiskais iedvesmotājs, – Malkolmu Maklārenu, kurš kļuva par viņas otro vīru.

Ar dizainu Vivjena sāka nodarboties diezgan vēlu – tikai 30 gadu vecumā. Viss sākās ar to, ka viņa izārdīja rokenrola mūziķu neparastās bikses un žaketes un savos modeļos kopēja to elementus. Pēc tam, liekot lietā bagāto fantāziju, Vivjena izveidoja panku stilu. Šai ziņā viņai palīdzēja Maklārens, kopā ar saviem biedriem viņš radīja īpašu panku filozofiju, stilistiku un mūziku, bet Vivjena tam visam atrada atbilstošu „iepakojumu”.

Vivjena bija pirmā, kas atļāvās necienīgi izturēties pret parasto klasisko balto krekliņu: noplēsa piedurknes, izārdīja plecu vīles un stērbeles sasēja mezglā uz muguras. Tā bija viņa, kas izdomāja ķēdes un kakla siksnas, saplēstas bikses. Taču par visskandalozāko viņas produkciju kļuva krekliņš ar karalienes ģīmetni.

Tieši tolaik, jau būdama divu bērnu māte, Vivjena Vestvuda īsi apgrieza savus izbalinātos matus un no tiem uz galvas izveidoja īstu jūkli. Zinātāji apgalvo, ka šo frizūru no Vivjenas pārņēma ievērojamais rokeris Deivids Bovijs.

Vivjenas modes skatēs viss bija pakļauts vienai idejai - mulsināt, satriekt, šokēt. Vivjenas Vestvudas daiļradei raksturīgi spilgti kontrasti. lai gan māksliniece ciena tradīciju, viņa nekad nav godbijīgi vēsturiska, un interese par panku kultūru viņai nav liegusi darināt slavenos balles tērpus.

Vestvuda izmanto sieviešu vēsturisko ietērpu, lai paustu atziņas par sievišķību, un vienlaikus iedvesmojas no vīriešu modes, lai pētītu seksualitātes un varas būtību.

Vivjena ar vieglu roku modē ieviesa kuplus lielām punktīm izrotāta auduma svārkus un kurpes ar biezu pazoli. Jāpiebilst, ka Vivjenas Vestvudas veidotos apavus kāro valkāt gandrīz vai visi bohēmisko burziņu apmeklētāji Lielbritānijā. Un ne tikai.

Viss it kā būtu labi, taču spožie panākumi kļuva par traucēkli Vivjenas personīgajā dzīvē: jo lielāku atzinību viņa izpelnījās, jo saspringtākas kļuva attiecības ar vīru. Tā pēc 13 kopdzīves un radošās sadarbības gadiem Vivjena Vestvuda un Malkolms Maklārens izšķīrās. Šķiršanās modes māksliniecei deva otro elpu.

Lai gan Vivjena Vestvuda būtībā ir autodidakts, divus gadus viņa bija pasniedzēja Lietišķās mākslas akadēmijā Vīnē, pēc tam – Vācijā. Viņas students austrietis Andreass Grontālers, kurš ir gandrīz 25 gadus jaunāks par Vivjenu, kļuva par viņas trešo vīru.

Šobrīd pasaule Vivjenu sauc par panku vecmāmuļu, kurai mode allaž bijusi skatuve, uz kuras risināt dažādus sabiedrībā un politika aktuālus un sasāpējušus jautājumus. Tā, piemēram, šogad Londonas modes nedēļā ar plakātiem, uzrakstiem uz apģērbiem, pašas tērpiem, izkrāsotām modeļu sejām un Pinokio deguniem dizainere kritizēja globālo sasilšanu, „Brexit” un kapitālismu.