Laikmetīgās mākslas centrs Kim? piedāvā dāņu mākslinieces Dites Gantrīsas personālizstādi „Brīvā laulība”, kas ir viņas pirmā izstāde Baltijas valstīs. Gantrīsa izmanto visdažādākos medijus, lai radītu instalācijas un objektu kompozīcijas. Tajās viņa izmanto plaši pazīstamus simbolus, zīmes, dēvējamas pat par klišejām, lai apšaubītu un, ja iespējams, mainītu to nozīmi.

Izstādē “Brīvā laulība” Gantrīsa pēta veidus, kā rūpēties par sadzīvošanu kopā laikā, kad laika nav – ir vien nepieciešamība rast tūlītējus risinājumus, lai salabotu to, kas ir salūzis. Attiecības nozīmē romantiskas vai platoniskas saites, kas ir balstītas nepārtrauktās sarunās. Līdz ar to, brīvo laulību jēdziens liek attiecības uzskatīt par līgumu – kompromisu, kāds sasniegts ar piekāpšanos. Tu kaut ko dod un kaut ko saņem, bet tev nekad nepieder viss pēc kārtas.

"Mums apkārt norisinās pārmaiņas, kuras mēs nevaram neievērot, piemēram, klimata pārmaiņas. Un tad ir tas, ko mēs domājam katrs pats par sevi, kā uztveram sevi, savu dzimumu un seksualitāti; arī šī kategorija ir pakļauta pārmaiņām. Šīs pārdomas es iekļauju arī savos darbos.

Izstādes nosaukums „Brīvās laulības” un tas, par ko es šajā sakarā gribu runāt, ir attiecības un tas, kā mēs tās uztveram, kā redzam otru cilvēku vai pat cilvēkus, kuri tajās ir nolēmuši iesaistīties.

Kādi ir priekšnoteikumi, lai attiecības, sacīsim tā, „notiktu”. Izstādē jūs redzat diezgan daudz objektu, kuriem ir piešķirtas tādas zīmes, simboli un estētikas izpausmes, kuras šķiet pazīstamas, tomēr tām iztrūkst konkrēta, definēta mērķa vai īpašību. Tas pats attiecināms uz formām, piemēram, šeit mēs redzam olas, kas savietotas piramīdā. Norobežota strūklaka. Kokgrebums veselā koka stumbrā, kurā redzam sievieti, kas gatavojas dzemdībām. Šeit pat blakus ir galdi un krēsli ar kosmisku simboliku. Tam visam kopumā ir tāda „new age” pieskaņa un izteiksme. Centieni atklāt garīgu, universālu patiesību, kuru nav iespējams sašaurināt līdz vienai konkrētai reliģijai vai garīgajai praksei. Tā ir spēle ar idejām, nevis konkrētiem priekšmetiem vai attēliem," par savu izstādi stāsta Dite Gantrīsa.

"Mani ļoti interesē „easy-fix” metode – kā tu vienkāršā un ātrā veidā salabo to, kas ir salūzis. Un brīvās laulības lielā mērā ir šāds variants, kurā salabot kaut ko salūzušu vai arī to, kas tūlīt grasās salūzt. Man nav nekā pret brīvo laulību principu, drīzāk es to izmantoju kā metaforu tam, kā mēs varam domāt un rīkoties savu attiecību krīzes brīžos," turpina Gantrīsa.

Dite Gantrīsa ir dāņu māksliniece, kas dzīvo un strādā Kopenhāgenā. Ieguvusi maģistra grādu Dāņu Dizaina skolas Vizuālās komunikācijas nodaļā. Kopš 2012. gada aktīvi veido izstādes Eiropā un ASV, no kurām nesenākās ir personālizstādes “Sexual Feeling” Frutta Gallery Romā, “Peace, Love & Harmony” mākslas galerijā SALTS Šveicē un grupas izstāde “The Grove” Hester Gallery Ņujorkā.

Paralēli Dites Gantrīsas izstādei laikmetīgās mākslas centrā Kim? apskatāma arī mākslinieka Armanda Zelča izstāde „Kad jūs šo lasīsiet, nekas īpašs nebūs noticis”, kurā skatītājiem piedāvāta spēle ar telpas, formas un materiāla struktūrām. Abas ekspozīcijas skatāmas līdz 27. janvārim.