Cilvēka ķermenis gan kā estētiska, gan sociāli politiska forma arvien bijis mākslinieku interešu lokā, un šobrīd divās izstāžu vietās – Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejā un Kalnciema kvartāla galerijā – par ķermeņa dažādajiem veidoliem un saturisko vēstījumu tiek runāts caur dažādu mākslas mediju prizmu.

"Glandula mammae" ir krūts dziedzera latīniskais nosaukums, kas izvēlēts izstādei, kura šobrīd aplūkojama Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejā un kuras pamattēma ir sievietes krūšu daudzās un nereti pretrunīgās nozīmes. Tā analizē sabiedrības uzskatus, piemēram, par to, ka bērna zīdīšana ir laba, publiska zīdīšana – nosodāma. Krūtīm jābūt lielām, bet reizē – tvirtām un stingrām. Dziļš dekoltē ir seksīgs, izspiedušies krūšu gali – vulgāri. 

Krūtis apvij mīti un aizliegumi. Tās tiek objektivizētas, seksualizētas un klasificētas, slēptas, izceltas vai atkailinātas – saskaņā ar laikmeta skaistuma ideāliem, ķermeņa politiku un priekšstatiem par sievišķību. Mākslinieces Rasas Jansones darbs ir divdaļīgu vafeļu un pankūku pannu kolekcija ar pašām saceptajām pankūkām. Atvērtā veidā tās atgādina krūtis – vai arī krūšturus. Starp dažādajām formām un reljefiem īpaša vieta piešķirta pannai, kuras reljefā redzama Jaunava Marija ar Jēzus bērniņu rokās.

Izstādē „Miesa” Kalnciema kvartāla galerijā skatāmi darbi, kas dažādos veidos izmanto vienu no klasiskajiem tēlniecības elementiem – figūru. Savas versijas par to piedāvā Gundega Evelone, Egons Peršēvics, Pauls Pudžs un Ieva Saulīte.

Paula Pudža darbs sapludina cilvēka un dzīvieka ķermeņu pazīmes, atgādinot Kristiana Brektes nekautrīgo rokrakstu, savukārt Ieva Saulīte mūs iepazīstina ar, varētu teikt, desu vīru – figūru, kas sēž uz krēsla un kuras apjomu veido gareni izaugumi miesas krāsā. Tādējādi veidota atsauce par pastiprināto jūtīgumu, kas bieži vien piemeklē ikkatru cilvēku mūslaiku sabiedrībā. Gundegas Evelones darbs „Totāla nefunkcija”, kas veidots poliestera un akrila tehnikā, no ķermeņa atveido tikai pirkstus, tos nesaudzīgi izberot uz izstāžu zāles podesta.

Izstāde atvērta līdz 22. jūnijam.

Par ķermeņa un identitātes attiecībām stāstīsim arī nākamnedēļ, jo šobrīd Rīgas Fotobiennāles ietvaros Cēsu izstāžu namā skatāma poļu jauno fotogrāfu kopizstāde par šo tēmu.