Aviokompānijas pasaulē 2023.gadā varētu atgriezties pie peļņas. Šādu prognozi izteikusi Starptautiskā Gaisa satiksmes asociācija. Kāds līdz šim aviokompānijām ir bijis 2022.gads un kādi ir iemesli prognozēm par to, ka aviokompānijas nākamgad varētu atgriezties pie peļņas?

Covid-19 pandēmija nopietni iedragāja vairākas nozares un smagi cieta arī aviokompānijas. Precīzu ietekmi gan joprojām ir grūti noteikt, tomēr pie tā tiek strādāts. Piemēram, pētījumu jau veikusi Lielbritānijā bāzētā analītikas kompānija „Cirium”. Uzņēmums analizējis aviokompāniju finanšu rezultātus 2021.gadā un šī gada pirmajos sešos mēnešos. „Cirium” atklāja, ka aviokompāniju ieņēmumu kritums kopš koronavīrusa pandēmijas sākuma ir radījis nozares neto zaudējumus gandrīz 220 miljardu ASV dolāru apmērā. 2020.gadā ieņēmumi samazinājās uz pusi, un pat 2021.gada beigās tie joprojām bija par 40% mazāki nekā pirms pandēmijas. Atsevišķas aviokompānijas piedzīvoja maksātnespēju, bet citu glābšanā iesaistījās valsts. Piemēram, pērnā gada oktobra vidū Itālijā darbību sāka valstij piederošā lidsabiedrība "Italia Trasporto Aereo" (ITA), aizstājot finanšu grūtībās nonākušo aviokompāniju „Alitalia”. Pērn Itālijas valdība jau investēja 700 miljonus eiro aviokompānijā un vēl nesen nolēma iepludināt vēl 400 miljonus. Itālijas iepriekšējā valdība premjerministra Mario Dragi vadībā sāka pūliņus pārdot lidsabiedrības vairākuma akciju daļu.

Jau šis gads aviokompānijām ir bijis veiksmīgāks un paredzams, ka 2022.gadā aviokompāniju neto zaudējumi samazināsies un būs 6,9 miljardi ASV dolāru. Savukārt 2023.gadā, kā prognozē Starptautiskā Gaisa satiksmes asociācija, lidsabiedrības pasaulē atgriezīsies pie pelnīšanas un strādās ar 4,7 miljardu dolāru peļņu. Tā gan būs krietni mazāka par 26,4 miljardu dolāru peļņu, kas tika reģistrēta 2019.gadā pirms koronavīrusa pandēmijas izraisītās krīzes aviācijas nozarē. Aviokompānijas Eiropā šogad piedzīvos 3,1 miljarda ASV dolāru zaudējumus un 2023.gadā pieredzēs peļņu 621 miljona ASV dolāru apmērā. Asociācija arī prognozē, ka aviokompāniju ienākumi nākamgad sasniegs 779 miljardus dolāru. Asociācijas ģenerāldirektors Villijs Volšs norādīja, ka atgriešanās pie peļņas ir liels sasniegums, ņemot vērā valdību noteikto pandēmijas ierobežojumu radītā finansiālā un ekonomiskā kaitējuma apmēru.

Nākamgad pasažieru plūsma sasniegs 85,5 % no 2019.gada līmeņa. Liela daļa no šīm prognozēm ņem vērā Ķīnas nulles kovid politikas nenoteiktību, kas ierobežo gan vietējos, gan starptautiskos tirgus.

Paredzams, ka kopējās aviokompāniju izmaksas pieaugs par 5,3% līdz 776 miljardiem ASV dolāru. Tas būs par nepilniem diviem procentiem mazāk nekā aviokompāniju ieņēmumi. Izmaksu spiedienu joprojām rada darbaspēka, prasmju un jaudas trūkums. Bažas rada arī infrastruktūras izmaksas. Un sagaidāms, ka kopējie degvielas izdevumi 2023.gadam būs 229 miljardi ASV dolāri, kas atbilst 30% no kopējiem izdevumiem.

Aviokompāniju vadībā esošajiem cilvēkiem darbs joprojām būs sarežģīts, jo būs ļoti svarīgi rūpīgi uzraudzīt ekonomisko nenoteiktību. Labā ziņa ir tā, ka aviokompānijas savos biznesa modeļos ir iestrādājušas elastību, lai varētu tikt galā ar ekonomikas paātrināšanos un palēnināšanos, kas ietekmē pieprasījumu, skaidro Volšs. Aviokompāniju rentabilitāte ir ļoti vāja, proti, paredzams, ka katrs pārvadātais pasažieris nozares tīrajā peļņā ieguldīs vidēji tikai 1 dolāru un 11 centus. Nozari negatīvi ietekmēt var arī tas, ja Ķīnā ilgi saglabāsies kovid dēļ noteiktie stingrie ierobežojumi. Kā risks tiek minēts arī tas, ka priekšlikumi palielināt ieguldījumus infrastruktūrā vai palielināt nodokļus, lai atbalstītu ilgtspējīgus risinājumus, nākamgad varētu samazināt rentabilitāti.