Jaunas mašīnas šogad Latvijā esam pirkuši pat par 30 procentiem mazāk. Turklāt šajā ziņā to ietekmējusi nevis pircēju rocība, bet gan Covid-19 raisītās pandēmijas ietekme uz ražotājiem – jauni braucamie vienkārši nav bijuši pieejami, bet pircējs, ja grib mašīnu, to vēlas dabūt uzreiz. Tikmēr iekšējā tirgū lietotus spēkratus gan esam tirgojuši un pirkuši gandrīz bez izmaiņām.

Covid-19 krīzes dēļ autotirgotājiem nācies pat par piekto daļu samazināt darbinieku skaitu. Tā atzīst Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs. Tirgotājji nav vajadzīgi, jo jaunu automašīnu pārdošanas apmēri Latvijā samazinājušies par trešdaļu. Tādējādi Latvijas tirgū šogad būs nonākušas ap 15 tūkstošiem jaunu auto – par pieciem tūkstošiem braucamo mazāk, lēš Kulbergs.

Autotirgotājiem no vienas puses nākas cīnīties par katru klientu, bet no otras – nav arī pārāk plaša piedāvājuma, jo jau pavasara krīzē ražotāji piebremzēja savu darbu, jaunu auto izgatavošana kavējās par diviem trim mēnešiem.

Cenas gan visu gadu bijušas salīdzinoši nemainīgas, vien tagad, uz gaada beigām, tradicionāli piedāvā atlaides par salonos palikušajām, samazinot cenas par pusotru līdz pieciem tūkstošiem eiro.

Kulbergs kā jaunu tendenci min faktu, ka strauji audzis elektroauto tirdzniecības apjoms – ik mēnesī tagad nopērkam līdz pat 40 tādus braucamos, turklāt pircēji nesmādē arī lietotus.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati rāda, ka Latvijā šogad reģistrēts par 15 procentiem mazāk ievestu mašīnu – gan jaunu, gan lietotu. Direkcijas pārstāve Ieva Bērziņa stāsta, ka vieglo mašīnu segmentā samazinājums ir par gandrīz piekto daļu, bet kravas auto reģistrēts par 30 procentiem mazāk. Tikmēr iekšzemē jau lietotas mašīnas esam tirgojuši veiksmīgāk.

Ceļu satiksmes drošības direkcija arī strādājusi, lai ierobežojumu laikā mašīnas pārreģistrēt būtu ērtāk, saka Bērziņa.

Auto tirgošanas samazinājumu eksperti prognozē arī nākamajā gadā, jo rūpnīcas ir piebremzējušas ar jaunu mašīnu ražošanu. Arvien tiek tukšotas noliktavas, un daļa pircēju arī izvēlas braucamos no pieejamā klāsta. Bet ir arī tādi, kas pirkumu atliek vai no tā atsakās, jo gaidīt, kamēr gribēto modeli saražos, nav laika un vēlmes – ja mūsu pircējs grib jaunu auto, tas to vēlas dabūt uzreiz.

Sižets tapis sadarbībā ar Latvijas Banku.