Drīz pēc Satiksmes ministrijas izplatītās ziņas, ka uz valsts galvenajiem autoceļiem šogad plānoti darbi vairāk nekā 150 kilometru garumā, paši būvnieki nāca klajā ar stingru paziņojumu, ka būvdarbu sezonu varbūt nemaz nesāks. Ceļdari uzsver, ka materiālu izmaksas ir kāpušas divas un pat trīs reizes, tāpēc jau nolīgtos darbus tie izpildīt nemaz nespēs. Tikmēr valsts puse un arī eksperts atbild ne tik emocionāli – vispirms ir jāpārbauda, vai izmaksas tiešām tā ir lēkušas, bet tad domās, no kādiem projektiem ceļu būvē šogad varam atteikties.

Pusotru simtu kilometru valsts ceļu šogad pārbūvēs vai izveidos no jauna, tajos ieguldot 230 miljonus eiro, bet vēl vairāku satiksmei būtisku autoceļu posmu pārbūvi saplānos tuvākajos gados - Satiksmes ministrijas šonedēļ publiskotie optimistiskie plāni varēja ļaut secināt, ka valsts kā naudas maka turētājs un būvnieki kā darītāji ir gatavi ar pilnu sparu pēc pāris nedēļām sākt aktīvu ceļu būves sezonu. Taču tad runāt sāka paši ceļdari, ko pārstāv biedrības "Latvijas ceļu būvētājs" vadītājs Andris Bērziņš.

Pārdomas gan nebija pārāk ilgas, jo neilgi pēc uzņēmēju draudiem pie lāpstām nemaz neķerties ar tiem tikās satiksmes ministrs Tālis Linkaits no Jaunās konservatīvās partijas. Abas puses vienojušās, ka ātri sarēķinās, kurās pozīcijās un cik lieli sadārdzinājumi pa ziemu piedzīvoti.

Tomēr par kādu ceļiem trūkstošu kopējo summu pašlaik nav gatavi runāt nedz uzņēmēji, nedz nozares ministrs Linkaits.

Tuvākajās nedēļās uzņēmums "Latvijas valsts ceļi" gan rēķinās, no kādiem ceļu atjaunošanas plāniem varētu atteikties vismaz uz laiku. Un izmaksu kāpuma laikā to rosina darīt arī Fiskālās disciplīnas padome, kas norāda, ka valsts parādu audzēt nebūtu prātīgi, ka cenu palielināšanos veicina pati valsts ar lielāku tērēšanos, un inflāciju piebremzēt varētu kādu naudas ziņā ietilpīgāku plānu atlikšana.

Padomes loceklis Mārtiņš Āboliņš, kas ir arī bankas "Citadele" ekonomists, rosina arī rūpīgi izvērtēt, vai cenas vispār ir tik ļoti kāpušas, kā apgalvo uzņēmēji.

Ja valsts nebūs gatava indeksēt noslēgto līgumu summas, būvnieki aicina pagarināt izpildes termiņus vai ļaut nestrādāt nemaz un lauzt līgumus bez soda sankcijām.