Uz Latvijas autoceļiem turpinās ceļu būvdarbi. Ja pirms nedēļas būvniecības darbi notika 65 ceļu posmos, tad pagājušajā nedēļā jau 77 posmos, lielākoties uz valsts reģionālajiem autoceļiem. 5 līgumi ar atbildīgo institūciju - „Latvijas Valsts ceļiem lauzti cenu pieauguma dēļ, bet arī pārējie līgumi tiek pārskatīti un vidējais cenu kāpums ir 15%. Ceļu būvnieki vērtē, ka sezona būs laba, ja to izdosies noslēgt pa nullēm. Vairāk stāsta Daina Zalamane.

Valsts uzņēmums „Latvijas valsts ceļi” pārvalda vairāk nekā 20 000 kilometru valsts autoceļu, administrē autoceļu finansējumu un organizē iepirkumus valsts vajadzībām. Uzņēmuma pārstāve Anna Kononova stāsta, ka šosezon bija plānoti darbi vairāk nekā 100 ceļu posmos, bet visu ieplānoto neizdosies paveikt cenu pieauguma dēļ. 

15 lielākie Latvijas ceļu un tiltu būvētāji apvienojošies nevalstiskā sabiedriskā organizācijā „Latvijas ceļu būvētājs”. Tā valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš stāsta, ka cenas bitumenam šogad augušas par 39%, strauji palielinājušās metāla cenas, kas nepieciešams tiltos, tuneļos, pārvados, apmalēs, augušas energoresursu un degvielas cenas. Ceļu būvniekus šī brīža līgumcenas neapmierina.

„Starp vairākiem simtiem līgumu mums ir arī kādi 4,5 līgumi, kuri būs jālauž, galvenokārt tāpēc, ka tur ir bijušas kaut kādas konkurences prasības savstarpējas uzņēmumiem. Kopumā es domāju, ka valstiski tas nerada nekādas problēmas un pēc brīža būs jauns konkurss un tad tā cena būs pilnīgi cita nekā viņa bija, teiksim, 2020. vai 2021. gadā. Šovasar darbu pietiek, dod Dievs, lai būtu laba vasara. Cenas, par kurām mēs strādājam, tās mūs neapmierina. Bet tik pat neapmierināts ir arī valsts pasūtītājs, kuram bija jāpiekrīt, ka līguma nosacījumi ir jāpārskata. Protams, mēs ļoti labi saprotam, ka par brīvību ir jāmaksā. Domāju, ka veiksmīgi būs tie uzņēmēji, kuri nostrādās „pa 0”, jo mēs esam spiesti iet uz tādām cenām, jo vienkārši arī mums ir vajadzīgs darbs, mēs nodarbinām pietiekoši daudz cilvēku, mums ir savas rūpnīcas un savas tehnikas, savas remontbāzes un viss pārējais.”

Valdība jau 5. aprīlī vienojās, ka saistībā ar būvniecības izejvielu sadārdzināšanos un piegādes traucējumiem, ko izraisīja Krievijas sāktais karš Ukrainā, Latvijā varēs pārskatīt publisko infrastruktūras projektu līgumcenas un pagarināt būvdarbu termiņus. Uzņēmuma "Latvijas valsts ceļi" pārstāve Anna Kononova stāsta, ka šobrīd noslēgtos līgumus vērtē pēc īpašas formulas.

„Latvijas ceļu būvētāja” valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš uzsver – tā kā nav skaidrs, kas ar cenām notiks nākotnē, līgumu indeksācijai jābūt ilgtermiņa risinājumam.

"Visi tie risinājumi, kas šogad ir panākti, tie ir īstermiņa risinājumi šim gadam. Un jautājums, kas notiks nākotnē tuvākajos gados, ja vēl būs kaut kādas cenu svārstības uz augšu vai leju. Mūsu problēma lielākā, manuprāt, ir tā, ka šobrīd iepirkuma dokumentācijā nav iestrādāts iekšā nekāds algoritms, kas runātu par cenu indeksācijas modeli."

Lielākie ceļu būvdarbi šogad un arī nākamgad notiks uz Ķekavas apvedceļa, visu vasaru turpināsies remontdarbi arī Ventspils šosejas posmā no Kūdras līdz Smārdes pagriezienam, Jelgavas šosejas posmā no Rīgas līdz Jaunolainei. Satiksmes ierobežojumi šobrīd ir 77 ceļu posmos un autobraucējiem, protams, jārēķinās, ka nāksies ceļā pavadīt ilgāku laiku.