Jaunāki autobusi, iespēja tajos tikt ar ratiņkrēslu vai pārvadāt velosipēdu, bezskaidras naudas norēķinu iespējas - šie ir daži no labumiem, ko ar nākamo gadu pasažieriem sola valsts tās organizētajos sabiedriskā transporta pakalpojumos. Pusgadu pēc konkursa izsludināšanas Autotransporta direkcija lepojas, ka visas pretendentu sūdzības par iepirkumu ir noraidītas, tāpēc nu var vērtēt konkursa pieteikumus, lai jau no nākamā gada ieviestu vienotu un mūsdienīgāku kārtību. Tomēr pati pārvadātāju nozare tik optimistiski noskaņota nav.
Valsts kā pasūtītājs konkursu par tiesībām pārvadāt pasažierus izsludināja pērnā gada vasarā. Sabiedriskā transporta pakalpojumi nodrošināmi 16 maršrutu tīkla daļās, piemēram, Pierīga, Ventspils, Liepāja, Bauska, Daugavpils un Krāslava. Kopumā konkursā par pārvadāšanas tiesībām nākamajiem desmit gadiem saņemti 40 piedāvājumi no 15 pārvadātājiem. Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš sola rūpīgu izvērtējumu, lai pasažieri tiešām saņemtu labākus pakalpojumus.
Pašlaik valsts dotācijās autobusu pārvadājumos zaudējumos ik gadu samaksā teju 60 miljonus eiro, šajā naudā iekļaujot gan maksu par nerentablajiem reisiem, gan kompensācijas par tā sauktajām atvieglojumu kategorijām – cilvēkiem ar invaliditāti, daudzbērnu ģimenēm un citām. Pašlaik pasažieru pārvadājumos 46 procentus ieņēmumus veido pārdotās biļetes, bet vairāk par pusi sedz valsts. No nākamā gada šī proporcija varētu būt 50 pret 50, uzskata Godiņš.Tāpat valsts paliek pie solījuma, ka gan Latgalē, gan citos reģionos būs noteikts skaits maršrutu, kur pasažierus vadās bez maksas.
Taču braucēju drīzā nākotnē var nebūt ne tikai pasažieru statusā, bet arī pie autobusu stūrēm. Tā uzskata Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks, uzsverot, ka daļā zonu uzņēmēji piedāvājuši tik zemas cenas, ka paredzētos desmit gadus var arī nenostrādāt.
Autotransporta direkcija gan sola, ka konkursā atsijās arī neadekvāti zemas cenas piedāvātājus, lai mazinātu risku, ka pārvadātājs var bankrotēt, bet pasažieri palikt bez transporta.
Sižets tapis sadarbībā ar Latvijas Banku.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X