Iepirkumā līdz nākamā gada beigām piegādāt Daugavpils pilsētai četrus četrasu zemās grīdas tramvajus pēdējā izsludinātajā konkursā ieguva "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca". Līguma kopējā summa ir 7,4 miljoni eiro. Tramvaji tiks ražoti turpat Daugavpilī- Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcā, un tas uzņēmumam ar vairāk nekā 155 gadu pieredzi kļūs par jaunu darbības virzienu. Pēc uzņēmuma vadības domām, tramvaju vagonu ražošana veicinās Daugavpils veidošanos par būtisku transporta nozares centru reģionā, kas radīs jaunas darba vietas un ieņēmumus pilsētai un reģionam. 

"Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas" cehos, kā stāsta uzņēmuma valdes locekle Natālija Petrova, jau drīzumā sāksies tramvaju ražošana. Arī šobrīd te, neraugoties uz vairāku lielo noieta tirgu zaudēšanu Krievijā un Ukrainā, kā arī enerģētisko krīzi, kas uzņēmumam rezultējās ar pāri par 200 strādājošo atlaišanu, darbība notiek.

“Protams, ka mēs strādājam un strādāsim. Jau šobrīd jūs varat redzēt kā uz remonta pozīcijām atrodas vairākas lokomotīves - gan klientiem no Ukrainas, gan Eiropas Savienības, tie ir no Ungārijas un Polijas, ar kuru sadarbība notika arī iepriekš, bet tagad paplašinājām savas pozīcijas šajā tirgū. Mēs remontējam dīzeļlokomotīves, veicam to kapitālo un tekošo remontu, un ražojam rezerves daļas, kuras izmantojam remonta gaitā.”

Šim jau ierastajam darbības klāstam jau tuvākajā laikā pievienosies jauna sfēra- tramvaju vagonu ražošana.

Par to parakstīts līgums ar Daugavpils pašvaldību, un tas ir ieguvums gan uzņēmumam, gan pašai pilsētai, atzīst Daugavpils domes priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš no Saskaņas partijas.

“"Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca" Daugavpilī jau vismaz 15 pēdējos gados ir lolojusi cerību par iespējamību ražot tramvajus pilsētas vajadzībām. Daugavpils dome šajos smagajos ekonomiskajos apstākļos, kad rūpnīca ir vairakkārt ziņojusi par darbinieku atlaišanu un optimizāciju, sakarā ar finansiālajām problēmām, ir pieņēmusi konceptuālu lēmumu atbalstīt mūsu vietējo ražotāju. Daugavpils ir pieņēmusi lēmumu iegādāties par gandrīz 10 miljoniem eiro 4 vagonus, kurus izmantot pilsētas vajadzībām.”

Jaunie tramvaji tiks ražoti Daugavpilī iepirkumu procedūras "Videi draudzīgu tramvaju vagonu iegāde Daugavpils pilsētā" ietvaros. Kopumā interese par dalību šajā konkursā bija zema, atklāj AS “Daugavpils satiksme” projektu vadītāja Dagnija Briška-Nikolajeva.

“Atbilstoši MK noteikumiem, uzraudzības rādītājs ir jāsasniedz līdz nākamā gada beigām. Un vairāki ražotāji norādīja, ka šī laika ir par maz, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju pasaulē.”

Faktiski šajā konkursā Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca bija vienīgais pretendents, lai arī iepriekš jau ir startējusilīdzīgos konkursos par tramvaju piegādi pilsētai, atzīst Natālija Petrova.

“Jā, tā ir vismaz trešā vai ceturtā reize, bet galu galā mums izdevās ar domi noslēgt šo līgumu, un mēs varam izgatavot tramvaju vagonus savā rūpnīcas teritorijā. Šis projekts ir ļoti svarīgs mūsu attīstībai, īpaši šodien, kad mēs pazaudējām savus tradicionālos noieta tirgus.”

Tramvaji Daugavpilī tiks ražoti sadarbībā ar jau pieredzējušiem tramvaju vagonu tirgus spēlētājiem Eiropā – čehiem.

Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas piedāvājumu izklāsta Andrejs Elksniņš un Natālija Petrova

“Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca tos ražos ne viena pati, būs piesaistīts uzņēmums no Prāgas, no Čehijas, kurš dalīsies ar savu pieredzi. Tas ir uzņēmums PragaImex. Pilsētai ir sagaidāmi kvalitatīvi jauni tramvaji. Viņiem ir pieredze, viņi zina, ko darīt, viņiem ir tehnoloģiskā dokumentācija un protams- prototipi.”

“Tie būs četrasu vagoni, visi 100 procentīgi zemās grīdas tramvaji, ar kondicionieriem, ērtu salonu, klimata kontroli, video sistēmu. Visas mūsdienās modernās iekārtas, kādas vien ir tramvajos, būs arī mūsu tramvajos.”

Pozitīvos rezultātus no šī jaunā pasūtījuma jau šobrīd sāk izjust pats uzņēmums un tā darbinieki, tās ir algas, un tātad pienesums pilsētai, uzsver Daugavpils mērs.

“Balstoties tikai uz šī līguma pamata, Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca no šī gada 1. oktobra ir par vismaz 150 eiro palielinājusi darba algas saviem pāri par 450 darbiniekiem.

Tas nozīmē, ka mūsu lēmums atbalstīt mūsu ražotāju, ir bijis pareizs. Respektīvi, atbalsot uzņēmēju, ir atbalstītas arī darba vietas, kas nozīmē, ka primārais mērķis jau ir panākts.”

Darbinieki atzīst, strādāt kļuvis cerīgāk un gaida algas pieaugumu. Visdrīzāk šajā uzņēmumā varētu arī pieaugt arī darba vietas, būs nepieciešami kvalificēti darbinieki, atzīst Natālija Petrova, bet būtiskākais, ka uzņēmums sevi piesaka jaunā darbības un tirgus nišā- tramvaju vagonu ražošanā.

“Mēs gribam paplašināt savu līdzdalību Eiropas tirgū, gribam paplašināt Āzijas tirgu, un, protams, sakarā ar jaunā līguma noslēgšanu par tramvaju izgatavošanu, gribam ienākt šajā tirgū un arī tur palikt.”

Bet šobrīd, esošajos apstākļos ar enerģētisko krīzi, uzņēmums vēl ir spiests ekonomēt un taupīt, un, protams, gaida solīto valsts atbalstu, turpina Natālija Petrova.

“Šodien krietni paaugstinājusies gāzes un elektrības vērtība, šī gada augustā megavata vērtība bija vismaz 4 reizes lielāka nekā tajā pašā periodā pirms gada. Protams, ka paši veicam dažādus energoefektivitātes pasākumus, taču tikai ar tiem mums neizdosies izdzīvot. Valsts ir pasludinājusi atbalsta mehānismus, taču grūti pateikt kā tas izpaudīsies eiro izteiksmē.”

Šajos apstākļos uzņēmumam ir jāpaspēj iekļauties termiņos,lai laicīgi paspētu pilsētai piegādāt četrus jaunos tramvaju vagonus, un aprobāciju tiem pa Daugavpils tramvaja sliedēm būs jāveic līdz nākamā gada beigām. Piegādes termiņš, kā to paredz ES Kohēzijas fonda projekts  ir 2023. gada decembris.