Mainījušies reisi, daudzi reisi pazuduši no pārvadājumu kartes un mainījušies arī paši pārvadātāji. Tā, nomainot Jēkabpils autobusa parka pakalpojumus, ar 1. jūliju sabiedriskā transporta pakalpojumus lotē “Jēkabpils, Preiļi, Līvāni” nodrošina SIA “Tukuma auto”, savukārt lotē “Ogre, Aizkraukle”- pakalpojumus veic AS “Liepājas autobusu parks”. Pārmaiņas nākušas ar grūtībām. Šoferu trūkuma dēļ, piemēram, 4. jūlijā Aizkraukles novadā tika atcelti 54 autobusu reisi.

Par 19 autobusu reisiem mazāk ar 1. jūliju kļuva Jēkabpils autobusu parka maršrutos, virzienā uz Pāpuļiem, Cukuriņiem vai Dunavu.

“Jā, ir atcelti reisi. Nu, tad laikam ir jāmaina savs dienas režīms, ar transportu personīgo vairāk cilvēki brauc, es maz izmantoju sabiedrisko transportu,” saka vietējā iedzīvotāja.

Tikai nedaudz mazāks, bet arī iespaidīgs sarukums Preiļu autobusu parkā. Tas ir Valsts Autotransporta direkcijas nostādījums, kas šajā gadījumā sakrita ar pārvadātāju nomaiņu. Proti, ar 1. jūliju, uzvarot konkursā, šajā apkaimē sabiedriskos pārvadājums 4 miljonu kilometru apjomā gadagriezumā veiks  SIA “Tukuma auto”.

Saistības uzņēmums izpilda, reisi notiek, taču daudzi tiešām atcelti ar Valsts Autotransporta direkcijas rīkojumu.

“Protams, lielākā daļa neapmierinātības, kas nāk no iedzīvotāju puses, ir par samazinātajiem reisiem, kur autobuss brauc ar tā saucamajām slēgtajām durvīm. Kad ir tukšais reiss, un

autobuss vienkārši pabrauc cilvēkam garām, un cilvēki nav informēti, ka tas reiss vairs neeksistē,”

skaidro SIA “Tukuma auto” izpilddirektors Rolands Melderis.

Preiļu autoostā dispečeru kabīnē, līdzīgi kā pārvadātāju virzienā, sūdzības no pasažieriem birst kā no pārpilnības raga.

“Es neskaitīju, bet bieži zvana. Gan zvana, gan atnāk un lamājas, kāpēc tā izdomāja un izdarīja. Par Silajāņiem sūdzas, ka atcelts reiss no rīta un par reisiem no Viļāniem. Bet tas ir Valsts Autotransporta direkcijas lēmums, nerentabls reiss, jo bija tādi gadījumi, ka tiešām nebija cilvēku uz tiem reisiem,” saka autoostas darbiniece.

Aivars ir autobusu šoferis ar divu desmitu gadu pieredzi, tagad no Jēkabpils autobusu parka pārgājis uz darbu SIA “Tukuma auto”. Viņš labi saprot tendences pārvadājumu jomā, bet neizpratnē, kāpēc tukšgaitas reisā jāatstāj pasažieris pieturā.

“Šodien braucu uz Viļāniem pa tukšo, bez reisa. Cilvēki jau zina, ka mēs nestājam pieturās un neņemam cilvēkus. Kādam uz darbu vajag, tur ir divas sievietes, viena no Galēniem, otra no Stabulniekiem un ir cauri, viņas vairs uz darbu nevar tikt,” tā Aivars.

Tas ir absurds lēmums, no kura ciešgan pārvadātāji, gan pasažieri, kritisks šajā pasažieru pārvadājumu nostādnē ir SIA "Tukuma auto"  Preiļu nodaļas vadītājs - Mortens Perševics:

“Ļoti bieži bija situācijas, kad šoferis saka, ka tajā un tajā maršrutā es nobraucu viens pats. Un tā jau ir taisnība, kad pasažieru atsevišķās vietās pilnīgi un galīgi nebija. Un tas stāsts jau ir par to, ka to ainu jau neviens kopā nesalika. Tajā brīdī, kad viņi redz, ka atsevišķajos posmos cilvēku nav, viņi to izmet ārā.

Bet tas posms jau nesastāv tikai no tā viena posma. Tas brauciens sastāv no kaut kā garāka, un autobuss nevar pārlekt no viena posma uz otu.

Bet viņi vienkārši brutāli kaut ko izmet ārā, un tas process notiek tāds, kāds notiek. Ja viņi paši to nesaprata, tad varēja apspriest ar mums. Un mēs būtu ieteikuši kaut kādas versijas, kā būtu loģiskāk, bet tā tas nenotika diemžēl, un tāda tā situācija šobrīd arī ir.”

Gala rezultātā cilvēks tiek nolikts fakta priekšā, bet cilvēkā ir jāieklausās, tam jānokļūst uz darbu, jāveic pirktumi, tā ir ekonomika. Īpaši aktuāli tas ir degvielas sadārdzinājuma laikā, ko ikdienā caur saviem pasažieriem redz autobusa šoferi.

“Pēdējā laikā, kā degvielai cenas palikadārgākas, cilvēki sāka vairāk braukt. Kovida laikā gan tukši braukājām. Tagad ir diezgan normāli, dienā var 100 eiro iekasēt,” stāsta autobusa šoferis.

Krietni bēdīgāk šobrīd klājasAS “Liepājas autobusu parks”, kurš 4. jūlijā bija spiets atcelt 54 autobusu reisus. To, ka tā nav normāla situācija, Latvijas Radio apliecināja Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš:

“Situācija nav pieņemama, un nepieciešams maksimāli ātrs risinājums.

Ir divas lietas, kas nav pieņemas. Tā ir reisu neizpilde un komunikācija un skaidrošana.”

Pie vainas tam šoferu trūkums, analizējot situāciju savā Preiļu filiāle, uzsver Mortens Perševics:

“Šie vadītāji, kuri šodien strādā, puse jau ir pirms pensijas vecumā, un otra puse jau ir pensionāri. Kā es saku- malku mēs vadājam par daudz lielāku samaksu, bet pašu dārgāko, kas ir uz šīs zemes- cilvēkus, mēs vadājam par smieklīgu naudu. Šie konkursi, kas notiek, tie notiek viena apsvēruma dēļ-uz šofera rēķina.  Neviena cita firma autobusu jau nevar par velti nopirkt, degvielu nevarpar velti nopirkt, trešais lielais spēlētājs visā šajā konkursā ir alga. Uz tās rēķina visas šīs firmas savā starpā arī sacenšas, un konkrēti Jēkabpils autobusu parks šo vietu zaudēja tikai tāpēc, ka mēs bijām nolēmuši nedaudz vairāk saviem autovadītājiem maksāt.”

Autotransporta direkcijai ar saviem lēmumiem tomēr jābūt soli priekšāvisām  izmaiņām un procesiem, kas notiek valstī, saka gan pārvadātāji, gan pasažieri. Lai sabiedriskā pārvadājuma funkcija pildītu savu galveno misiju-kalpotu iedzīvotāju un sabiedrības vajadzībām.