Kravas autopārvadātāju skaits Latvijā pārsniedzis pirmspandēmijas līmeni, arī transportēto kravu apjoms turpina kāpt, bet tādu mašīnu stūrētāju nemitīgi trūkst, tāpēc taciņu uz mūsu valsts kompānijām ieminuši trešo valstu iedzīvotāji, kam pie mums ir iespēja piepelnīties. Taču visu šo eiforiju drīz piebremzēs jauni starptautiski noteikumi, kas daļai pārvadātāju jau tagad liek savus satelītus ārvalstīs reģistrēt tur, ārzemēs atstājot arī nodokļus.

Pirms dažiem mēnešiem vēstījām, ka vairākās Eiropas valstīs kravas autopārvadājumu nozari pārņēmusi krīze, jo jau tā vēsturiski trūkstošajos autovadītāju apstākļos šo problēmu vēl vairāk izgaismoja fakts, ka pieprasījums pēc kravu pārvadājumiem strauji aug, bet stūrmaņu nav. Firmas "Heders" saimnieks un Autopārvadātāju asociācijas padomes priekšsēdētājs Arkādijs Praiss toreiz teica, ka šoferu trūkuma un pārvadājumu pieprasījuma dēļ var izvēlēties, kurus pasūtījumus pieņemt.

Tagad viņa teikto apliecina arī skaitļi. Pērn Latvijā bija par septiņiem procentiem vairāk reģistrētu kravu pārvadātāju nekā 2019. gadā pirms pandēmijas. Tāpat arvien vairāk tika izsniegti transportlīdzekļa vadītāja atestāti šoferiem no trešajām valstīm. Autotransporta direkcijas Starptautisko autopārvadājumu koordinācijas daļas vadītāja Indra Gromule secina, ka kravu nozarē uz riteņiem gads bijis labs.

Latvijas Kravas ekspeditoru un loģistikas asociācijas ģenerālsekretārs Māris Dreimanis paskaidro, ka kravu apjoms lielā mērā audzis uz izvesto kokmateriālu un metāla rēķina.

Tomēr izmaiņas nozarē, visticamāk, ieviesīs kārtējie jaunumi tā sauktajā mobilitātes pakotnē, kas ir visas Eiropas Savienības regula kravu pārvadājumiem. Daļa nosacījumu stājās spēkā jau iepriekš, mašīnu šoferiem ļaujot reizi mēnesī atgriezties savā mītnes zemē vai uzņēmuma reģistrācijas valstī. Savukārt 2. Februārī stāsies spēkā noteikums, ka kompānijām, kas strādā ārvalstīs, saviem autovadītājiem jāmaksā ne mazāk par minimālo algu valstī, kurā viņš tajā brīdī strādā. Autotransporta direkcijas pārstāve Indra Gromule ieskicē nākamās izmaiņas.

Savukārt no 21. februāra būs spēkā noteikums, ka transportlīdzeklim vismaz reizi astoņās nedēļās ir jāatgriežas valstī, kur reģistrēts uzņēmums.

Kravas ekspeditoru un loģistikas asociācijas ģenerālsekretārs Māris Dreimanis uzsver, ka šiem ierobežojumiem būs sekas.

Lai gan Vācija, Francija, Skandināvijas un Baltijas valstis Latvijas kravu pārvadātājiem ir populārs galamērķis, tāpat kā citus gadus arī pērn vislielākais pieprasījums bijis pēc atļaujām pārvadājumu veikšanai uz Krieviju, Baltkrieviju, Kazahstānu un Ukrainu.