Cilvēku iepirkšanās paradumus ietekmē nu jau divi spēcīgi faktori – pandēmijas laikā iemantotie paradumi un inflācija, kuras dēļ ievērojami pieaugušas arī pārtikas produktu cenas. Vai mazumtirgotāji izjūt iepirkšanās paradumu izmaiņas un vai tās ir uz palikšanu?

Gandrīz 80% iedzīvotāju šobrīd pieturas pie pēdējo divu gadu laikā jauniegūtajiem pārtikas iegādes un ēšanas paradumiem, un tikai 4% plāno atgriezties pie sākotnējās rīcības, tā liecina mazumtirdzniecības tīkla "Maxima Latvija" veiktais pētījums. Uzņēmuma analītikas departamenta direktore Jeļena Popjonoka pauž, ka ne tikai pandēmija, bet arī pasaules notikumu ietekmē ir mainījušies iedzīvotāju iepirkšanās paradumi, un teju katrs trešais (30%) respondents atzinis, ka pēdējā gada laikā sācis iepirkties retāk.

Cilvēki arī atklājuši, ka tic, ka apmeklējot veikalus retāk ir iespējams ietaupīt naudu. Visbiežāk šādu apgalvojumu pauduši cilvēki vecumā līdz 34 gadiem. Jeļena Popjonoka to skaidro ar faktu, ka tieši šajās vecuma grupās tomēr ir daudz cilvēku, kas iegādājas preces impulsīvi.

„Maxima” pētījumā arī secināts, ka pandēmijas paradums veidot pārtikas rezerves un iepirkties e-veikalā ir uz palikšanu. To apliecina arī mazumtirdzniecības tīkla „Rimi Latvia” sabiedrisko attiecību vadītājs Juris Šleiers, sakot, ka pandēmijas laika spilgtākā iezīme patiesi ir straujš e-komercijas uzplaukums.

Un otra vispieprasītākā prece kopš Krievijas sāktā kara Ukrainā ir eļļas un "Rimi" tīklā pēc eļļām pieprasījums palielinājies pat četras reizes.

SEB bankas ekonomists Dainis Gašpuitis pauž, ka pēdējos mēnešus uzkrājumu temps palēninās, un tas nozīmē, ka iedzīvotāki aktīvāk tērē naudu.

Ekonomists pauž, ka tuvojoties ziemai, cilvēki mazāk patērēs izklaidei un dažādiem atpūtas pasākumiem, jo būs jādomā kā samaksāt lielos apkures rēķinus. Arī attiecībā uz pārtikas iegādi iepirkšanās paradumi, pēc ekonomista domām, visticamāk, mainīsies. Proti, cilvēki mazāk iegādāsies arī dārgākas un ekskluzīvākas pārtikas preces, kas ir vairāk apstrādātas un ķersies paši pie ēst gatavošanas.