Pagājušajā piektdienā miljoniem cilvēku visā pasaulē tiešsaistē un klātienē steidza iegādāt dažādas preces, jo bija pienākusi tradicionālā Melnā piektdiena, kad tirgotāji piedāvā kārdinošas atlaides. Arī šogad Melnā piektdiena aizvadīta pandēmijas zīmē, kas nozīmē, ka reklāmas par dažādiem piedāvājumiem ar atlaidēm bija redzamas un dzirdamas pat kopš septembra. Korekcijas ieviesušas arī piegādes ķēžu problēmas.

„Man nav vajadzīgs jauns televizors, bet es, visticamāk, to tāpat iegādāšos.” Tā pirms Melnās piektdienas atzina Amerikas Savienotajās Valstīs dzīvojošais Eidžejs, kurš ar sievu Samantu Ņūdžersijā plānoja apmeklēt veikalu pēc veikala, lai iegādātos dažādas preces sev un bērniem. Šie ir tikai divi no vairākiem miljoniem cilvēku pasaulē, kas izmanto Melno piektdienu, lai lētāk, vai vismaz šķietami lētāk iegādātos dažādas preces. Tiesa, savas korekcijas jau otro gadu pēc kārtas ieviesusi pandēmija un daudzi izvēlas iepirkties tiešsaistē. Pagarināts arī atlaižu maratona laiks. Šogad daži tirgotāji atlaides sākuši piedāvāt jau septembrī, bet lielākā daļa atlaižu maratonus uzsāka novembrī.

Uzņēmuma „Deloitte” aptaujā secināts, ka cilvēki bija iztērējuši 80%–85% no sava dāvanām atvēlētā budžeta jau pirms Melnās piektdienas. Saskaņā ar „Adobe” digitālās ekonomikas indeksu novembrī un decembrī kopā tiešsaistes pārdošanas apjomi sasniegs rekordlielu 207 miljardu dolāru līmeni, kas ir par 10% vairāk nekā pagājušajā gadā.

Pērn Covid-19 izplatības dēļ daudzviet veikali bija ciet, tādēļ jo īpaši uzplauka tirdzniecība tiešsaistē. Šogad, neskatoties uz bažām par pieaugošo koronavīrusa izplatību, ierobežojumu ir mazāk un vairāki veikali bija atvērti. Cilvēki, šķietami pēc tā bija noilgojušies, jo vismaz Amerikas Savienotajās Valstīs, kur Melnā piektdiena ir īpaši populāra, pircēji tiešsaistē tērēja mazāk naudas, nekā pērn un vairāk devās iepirkties klātienē. Kā vēsta aģentūra Reuters, Adobe Analytics dati liecina, ka kopējie pircēju izdevumi tiešsaistē Melnās piektdienas laikā bija aptuveni 8,9 miljardi ASV dolāru, kas ir par aptuveni 100 miljoniem dolāru mazāk nekā 2020.gadā.

Šogad bažas radīja ne tikai veselības drošība un Covid-19, bet arī piegādes ķēžu problēmas, kas skārušas pasauli. Arī tas bijis viens no iemesliem, kādēļ atlaides sākušās jau septembrī, jo vienkārši ātri piepildīt noliktavas uz konkrētu dienu nebija iespējams. Jau pirms Melnās piektdienas, piemēram, Apvienotās Karalistes tiešsaistes mazumtirdzniecības asociācija brīdināja par iespējamiem nepietiekamiem krājumiem.

Pieļauj, ka piegādes ķēžu problēmas un piegāžu kavēšanās, iespējams, mudināja pircējus apmeklēt veikalus, lai nepaliktu bešā un iegādātu dāvanas Ziemassvētkiem jau laikus. Daudzi arī izmantojuši iespēju iegādāties preces tiešsaistē, bet saņemt tās veikalā vai pie veikala. Visvairāk iztrūkušas elektronikas preces, ko atzinuši arī pircēji. Saskaņā ar Adobe datiem elektronikai bijis visaugstākais izpārdošanas līmenis. Skatoties uz visām preču kategorijām, novembrī, salīdzinot ar 2019.gadu, krājumu iztrūkums pieauga par 261%.

Atlaides šogad bijušas mazākas, tieši tādēļ, ka piegāžu problēmu dēļ nav iespējams piedāvāt tik daudz preču, kā tas būtu iespējams. Un, ja runājam par atlaidēm, tad britu patērētāju asociācija „Which?” pirms lielās iepirkšanās brīdināja pārliecināties, cik atlaides ir patiesas. Asociācija izmeklēšanā konstatēja, ka pērn vairāk nekā 90% piedāvājumu sešus mēnešus pirms Melnās piektdienas bija tādā pašā cenā vai pat lētāki.

Problēmas preču piegādē veikaliem Melnajā piektdienā šogad radīja arī klimata aktīvisti. Tie bloķēja aptuveni 15 uzņēmuma „Amazon” noliktavas vairākās vietās Eiropā, kompānijai jau tā saskaroties arī ar strādnieku un piegādes šoferu protestiem Vācijā, Francijā un Itālijā. Uzņēmums no klimata aktīvistu puses, tiek kritizēts par to, ka pārmērīgs patēriņš kaitē videi, savukārt arodbiedrību alianse apgalvo, ka uzņēmums nemaksā darbiniekiem pietiekami lielas algas, kā arī nenomaksā pietiekami daudz nodokļu.

Kā vēsta „New York Times”, amerikāņu tēriņi svētkiem ir ierasta lieta un tikai retos izņēmumos izdevumi ir samazinājušies, piemēram, Otrā pasaules kara laikā. Parasti gadu no gada tie pārspēj iepriekš iztērētās naudas summas. Lai gan arī šogad izaicinājumus rada augstās enerģijas cenas, pandēmija un piegāžu ķēdes problēmas, svētku tēriņiem tāpat tiek atlicināts gana daudz līdzekļu.