Konkurss „Laukiem būt” jau desmit gadus mudina jauniešus palikt laukos, uzsākot savu uzņēmējdarbību. Konkursa lakā notiek gan apmācības, gan biznesa ideju konkurss, cīnoties par naudas balvu, savas idejas attīstīšanai. Šo desmit gadu laikā ir īstenotas vairāk nekā 500 biznesa idejas.

Zane un Jānis Miglinieki no Rīgas aizvadītā gada sākumā ir pārvākušies uz laukiem Jēkabpils novadā. Tur šobrīd viņu virtuve ir pārtapusi par nelielu ražošanu, kur tiek gatavots dzēriens kombuča jeb kādam labāk zināms kā tējas sēne. Zane un Jānis šo dzērienu iepazina esot Kanādā, stāsta vairāk Zane.

„Mēs devāmies uz Kanādu brīvprātīgajā darbā, uz pusgadu, un tur mēs pirmo reizi atklājām šo dzērienu kambuča,

līdz tam mēs neko nezinājām. Uzzinājām un mums ļoti iegaršojās, atvedām to starteri, kas ir tā pati skobija uz Latviju, un sākām taisīt pašiem priekš ģimenes, priekš draugiem.”

Lai īstenotu ideju par kombučas dzēriena gatavošanu, jaunieši piedalījās konkursā „Laukiem būt”, biznesa ideju konkursā viņu ideja tika novērtēta ar otro vietu. Kā stāsta Zane, būtiskākais ieguvums no konkursa bijušas iegūtās zināšanas.

„Mēs abi ar uzņēmējdarbību vispār neesam saistīti savās izglītības, tad mums tas bija pilnīgi kas jauns. Mēs ieguvām idejas - kā, ko darīt. Protams, mums arī paveicās, ka mēs ieguvām otro vietu, kas arī bija atspēriena punkts, ka mēs varējām iegādāties kaut kādu papildu aprīkojumu.”

Ja parasti kombučas dzērienu gatavo uz melnās vai zaļās tējas bāzes, tad Zane un Jānis kombučas dzērienu gatavo citādāk.

„Mēs darām tā, ka mēs jau pašā sākotnējā stadijā raudzējam no Latvijas tējām, piemēram, no piparmētru tējas, no vīgriežu tējas, un tad jau viņai rodas kaut kāda citādāka garša, un tad mēs beigās dažām gāršiņām arī pievienojam sulas.”

Iznākumā tas ir atspirdzinošs, viegli gāzēs dzēriens, kas bagāts ar vitamīniem, skābēm un probiotiskajām baktērijām. Ražošanas process attīstās, un šobrīd jau nebūt nav tik vienkārši dzēriena gatavošanu apvienot ar abu pamatdarbiem. Kā secinājuši Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrā, arvien biežāk jaunieši meklē iespējas, kā no pilsētas doties uz dzīvi laukos, turpina LLKC Lauku attīstības nodaļas vadītāja Elīna Ozola.  

„Tas, kas mainās tendencēs, ir bijis laiks, kad bija daudz mācību dalībnieki, kuri ir atgriezušies no ārzemēm, ar tur iekrātu vai nopelnītu finansējumu, un tad vēlas to ieguldīt šeit laukos.

Pēdējos divos gados varēja redzēt, ka atgriežas no pilsētām, kuri šo biznesa ideju saskata, kā daļēju laika saimniekošanu kādam savam pamatdarbam, kuru var iespējams veikt attālināti, un laukos attīstīt kaut ko savu un uz uzņēmējdarbību vērstu.”

Kopumā desmit gadu laikā konkursā „Laukiem būt” mācībās ir piedalījušies vairāk nekā 2 tūkstoši dalībnieku un konkursā ir iesniegtas vairāk nekā 500 biznesa idejas, un ir vairāk nekā 240 reģistrētu uzņēmumu.  Taču pats labākais radītājs ir tas, ka konkursa dalībnieki joprojām turpina  uzņēmējdarbību laukos, uzsver Elīna Ozola.

„Piemēram, 2018.gadā jaunā uzņēmēja no Kuldīgas pusē piedalījās konkursā ar ideju par gaļas pārstrādi, tikai uzsākot pavisam nelielu mājražošanu, tad šogad jau pirms nedēļas varējām lūkot, ka viņa atver gaļas veikaliņu Kuldīgā, un šo piemēru ir pietiekami daudz.”

Un jauniešiem ir ļoti dažādas biznesa idejas, kuras viņi ir gatavi īstenot laukos. „Piemēram, lauksaimniecības kategorijā var izcelt nišas nozares, kas piemērotas nelielām saimniecībām – biškopība, paipalu audzēšana, augļu, dārzeņu audzēšana, mikro-zaļumi. Daudzi domā arī par šī saražotā pārstrādi, radot dažādus konditorejas produktus, garšvielu maisījumus, tāpat ir arī dažādas inovatīvas idejas, piemēram, šogad bija sausais saldējums. Tad pakalpojumu jomā jaunieši domā, kas tajā konkrētajā reģionā trūkst. Un pēdējos gados ir populāri dažādi tūrisma piedāvājumi, sākot ar atpūtas namiņiem un beidzot ar dažādām aktivitātēm, ēdināšanu.”

Konkursā var pieteikties jaunieši vecumā no 18 līdz 40 gadiem. Jaunās konkursa „Laukiem būt” mācības sāksies oktobrī, savukārt biznesa ideju konkurss notiks nākamā gada martā.