Pandēmijas laiks daudziem uzņēmumiem licis apdomāt digitalizācijas iespējas, kas atvieglo gan preču tirdzniecību internetā, gan uzlabo, piemēram, ražošanas procesus, šādi samazinot nepieciešamo darbinieku skaitu. Tiesa, digitalizācijas iet roku rokā ar investīcijām, līdz ar to ne visu uzņēmumu rocība ļauj izmantot digitalizācijas sniegtās iespējas. Tomēr tendence ir pozitīva un uzņēmumi novērtē digitālos rīkus un apsver iespēju tos ieviest nākotnē.

Bankas "Citadele" aptaujas dati liecina, ka 16 % no aptaujātajiem uzņēmumiem jau ir investējuši digitālajos rīkos, bet puse gatavojas tos ieviest nākotnē, norādot, ka pagaidām bremzējošais faktors ir investīciju trūkums. Tikmēr 35 % atzīst, ka nesaskata vajadzību ieviest digitālos rīkus viņu uzņēmējdarbībā. Bankas "Citadele"  valdes loceklis Vladislavs Mironovs uzsver, ka kopumā tendence ir pozitīva un kādiem uzņēmumiem ir svarīgi rast digitālos rīkus.

Digitalizāciju var iedalīt divos lielos blokos. Tādi rīki, kas skar administratīvo pusi, piemēram, rēķinu izrakstīšanu, atskaišu veidošanu. Šos procesus līdz ar pandēmiju apstākļu spiesti daudzi uzņēmumi digitalizēja. Arī bankas nāk palīgā ar saviem maksājumu rīkiem, kas palīdz uzņēmējiem pārvaldīt maksājumus. Otrs virziens ir biznesa modeļa digitalizācijas un šajā gadījumā katra uzņēmuma vajadzības ir atšķirīgas.

Vladislavs Mironovs uzsver, ka katram uzņēmumam jāizanalizē, vai biznesa modeļa digitalizācijas var kalpot par nākamo izaugsmes pavērsienu un palīdzēt atnest aizvien lielākus ienākumus.

Lauksaimniecības uzņēmums SIA "Tārgalīte" darbojas piena lopkopībā un augkopībā. "Tārgalīte" valdes locekle Ieva Zariņa atklāj, ka lielākie digitalizācijas procesi saimniecībā veikti tieši pandēmijas laikā, bet nevar apgalvot, ka krīze bija stimuls. Jau iepriekš uzņēmēju māca šaubas par darba roku trūkumu. Nu govis slauc trīs roboti un cilvēki ir šo robotu uzraugi. Nākotnē iecerēts iegādāties vēl vienu robotu. Kopējās projekta izmaksas ir viens miljons un 800 tūkstoši eiro. Projekts realizēts ar ES struktūrfonda atbalstu, tāpat uzņēmums ņēma aizņēmumu bankā.

Maiznīcas "Liepkalni" pārstāve Agne Eglīte stāsta, ka jau pirms pandēmijas uzņēmums digitalizācijas rīkus izmantoja iekšējo procesu pārvaldībai un īsi pirms pandēmijas izveidoja arī interneta veikalu. Tomēr, runājot par iekšējo procesu digitalizāciju, pēc Eglītes paustā, vidēja mēroga uzņēmuma ir sarežģīti atrast sev piemērotāko rīku.

Agne Eglīte akcentē, ka tehnoloģiju pasaule attīstās ļoti strauji, piedāvājumu klāsts ir patiesi plašs, bet katram uzņēmumam jāizvērtē, kas tam der, kas ne.