Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centrs prognozē, ka būtiski pieaugot dažādu resursu (elektrības, degvielas, gāzes) un pārtikas produktu izejvielu (labības, eļļas, cukura) cenām, kā arī darbaspēka izmaksām, turpmāk sagaidāms salīdzinoši straujš pārtikas cenu pieaugums. Skaidrojam, kā izmaksu pieaugumu jau izjūt pārtikas ražotāji un vai ražošanas sadārdzinājuma rezultātā patērētājiem jārēķinās ar augstāku preces cenu veikalu plauktā.

Vairāki Latvijas Radio aptaujātie pārtikas produktu ražotāji atzīst, ka cenu kāpumu dažādām pozīcijām – gan izejvielām, gan resursiem izjūt jau kopš gada sākuma un tas liek apsvērt dažādus risinājumus, kā ražot efektīvāk, kur iepirkt izejvielas un kāda būs gala produkta cena veikalu plauktā. „Putnu fabrikas Ķekava” pārstāve Maija Avota stāsta, ka uzņēmums jau kopš gada sākuma saskaras ar graudu cenas pieaugumu. Barības izmaksas veido 60% no putnu gaļas izmaksām.

Turklāt arī prognozes par šī gada graudu ražu nav rožainas, jo laiks ir pārāk karsts. Maija Avota akcentē, ka paralēli barībai kāpušas arī izmaksas par iepakojumu.

Arī "Rūjienas saldējuma" valdes priekšsēdētājs Igors Miezis apliecina, ka cenu pieaugums jau ir jūtams.

Brokastu pārslu ražotājs SIA „Milzu!” pārstrādā graudus un miltus un uzņēmuma dibinātājs Enno Ence prognozē, ka, kāpjot izejvielu cenām, visdrīzāk to izjutīs arī patērētāji.

SEB bankas ekonomists Dainis Gašpuitis prognozē, ka nākotnē pārtikas cenas pieaugs un to sekmē vairāki faktori, kas veidojušies gan pirms krīzes, gan krīzes laikā. Piemēram, šobrīd redzams, ka sausums ietekmēs ražu daudzos reģionos, ir pieaugušas transportēšanas izmaksa, daudzās nozarēs ir problēmas ar darba spēka pietiekamību, arī energoresursu cenas strauji pieaugušas, kas tieši ietekmē ražotājus. Un tas viss sekmēs pārtikas cenu kāpumu.

Piemēram, visu pagājušo gadu pārtikas izejvielu indekss pasaulē kāpa, bet jūnijā tas ir samazinājies. Ekonomists uzsver, ka kopumā prognozes rāda, ka pārtikas izejvielu cenas turpmākajos desmit gados, neizslēdzot īstermiņa izrāvienus, drīzāk varētu mazināties, jo situācija varētu stabilizēties. Turklāt jāņem vērā, ka izmaksu pieaugums uzreiz neatspoguļosies pārtikas produktu gala cenā. Ķēde līdz gala patērētajam ir gara un tirgotāju uzcenojums cenu kāpumu var amortizēt. Turklāt drīzumā Latvijas tirgū ienāks jauns mazumtirdzniecības pārstāvis, kas izdarīs zināmu spiedienu uz cenām.