Pandēmijas ilgstoši ietekmētajam izejvielu trūkumam automašīnu ražošanai nu pievienojies jauns izaicinājums – Krievijas karš Ukrainā. Tādējādi no Ukrainas kavētas svarīgu detaļu piegādes, bet sankciju dēļ no Krievijas nevar dabūt būtiskas citas izejvielas. Tam visam vēl klāt nākošais metāla cenu kāpums ir izraisījis divas, pircējiem ne pārāk patīkamas lietas – uz jaunām mašīnām var nākties gaidīt pat gadu, bet sagaidītais automobilis nu jau maksā par 20 procentiem vai pat ceturtdaļu vairāk nekā pirms gada.

Kad iepriekšējā reizē ap gadumiju runāju ar auto nozares ekspertiem par mašīnu pirkšanas tendencēm, galvenais secinājums bija, ka tirgotājiem aizvadītais gads bijis labāks par iepriekšējo, jo esam samierinājušies ar dzīvi pandēmijā un vairāk pērkam gan lietotus, gan arī jaunus auto. Turklāt neraugoties uz cenu kāpumu. Krievijas sāktais karš Ukrainā ir izrādījies nozīmīgs iemesls sadārdzinājuma turpinājumam, to ar savu piemēru ilustrē auto eksperts Oskars Irbītis.   

Pēdējo gadu situāciju auto nozarē par saspringtu un grūtu gan sauc Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs. Visticamāk, tāpēc, ka pārdot varētu, jo pieprasījums ir, bet nav ko tirgot. To ietekmēja pandēmijas diktētās loģistikas problēmas, izejmateriālu cenu kāpums, enerģijas sadārdzināšanās un it īpaši pusvadītāju jeb mikroshēmu trūkums.

Piemērotās sankcijas ietekmējušas izejvielu piegādes arī no Krievijas.

Tāpēc pašlaik, ja pasūta jaunu un populāru modeļu automašīnu, pircējam jārēķinās ar astoņu mēnešu gaidīšanas laiku, bet tagad līgumos jau tiekot uzrādīti pat 12 mēnešu piegāžu termiņi. Vēl ilgāk varot nākties gaidīt iekāroto elektroauto.

Un, tā kā auto ir kļuvis par deficīta preci, neizbēgams ir arī cenu kāpums. Kulbergs stāsta, ka pērn novērotajam vismaz desmit procentu cenu kāpumam šā gada sākumā pievienojās nākamie desmit procenti. Taču kara ietekmē ražotāji jau tagad ziņo, ka vasarā, kad sāks mainīsies modeļu gads, būs vēl sešu līdz astoņu procentu cenu kāpums uz rudeni.

Auto eksperts Irbītis papildina, ka līdz ar jauno auto būtisko sadārdzināšanos cenas kāpj arī mazlietotajiem.

Savukārt autobūves eksperts un autodetaļu kompānijas carVertical pārstāvis Matas Buzelis norada, ka risks iegādāties lietotu automobili sliktā stāvoklī pašlaik var būt daudz augstāks, nekā tas bija, piemēram, pirms gada vai diviem. Savukārt degvielas cenu straujais kāpums daudzos varot rosināt interesi par iespējām mainīt ikdienas paradumus un tomēr atteikties no domas par auto.