Patērētāju sargiem arvien mazāk sūdzas par mākslīgi kāpinātām cenām pirms akciju izsludināšanas.

Kopš pirms pāris gadiem Patērētāju tiesību aizsardzības centrs sāka masīvu cīņu pret viltus akciju un izpārdošanu piedāvātājiem, tādu gadījumu skaits ir strauji krities. Tagad mākslīgi palielinātas cenas, lai pēc tam tās samazinātu ar patīkamu akciju, esot retums, norāda centrā. Tomēr dažu konkurējošo tirdzniecības ķēžu reklāmas kampaņas ļauj domāt, ka ne visi pārdevēji ir godīgi. Sevišķi uzmanīgiem pircējiem jābūt pirms svētkiem, kad izpārdošanas rīko visintensīvāk.

Pēdējā laikā īpaši labi cīņa par pircēju manāma saimniecības un celtniecības preču tirgotāju segmentā. Ar jauniem veikalu konceptiem un vērienīgiem akciju piedāvājumiem regulāri klajā nāk veikalu tīkls «K-Senukai». Tikmēr tā tiešais konkurents – veikalu ķēde «Depo» -, gan neko nepārmetot konkrētiem pārdevējiem, sociālajos tīklos aicina neuzķerties uz it kā dāsnām atlaidēm.

Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs ir pārliecināts, ka tirgotāji vismaz plašos mērogos nemēdz maldināt pircējus, vispirms cenas mākslīgi palielinot, bet uz akcijas laiku it kā būtiski samazinot. Pret tādiem vilinājumiem palīdzot gan pietiekami stingri normatīvi, gan patērētāju tiesību sargu aktivitātes.

Arī Patērētāju tiesību aizsardzības centra Otrās patērētāju kolektīvo interešu uzraudzības daļas vadītājs Dainis Platacs skaidro, ka patlaban problēmai ar viltus akcijām vajadzētu būt izskaustai. Viņš gan norāda, ka interneta tirgū vide ir dinamiska, pārkāpumi var rasties visai ātri. Taču patērētāju tiesību sargi tādus veikalniekus gan pieskata paši, gan aicina sabiedrību vēstīt, ja pamana cenu ziņā aizdomīgus piedāvājumus. Cenu mākslīga paaugstināšana pirms akcijas perioda vai it kā ievērojamas atlaides piemērošana, lai gan pamatcena sākotnēji nemaz tik liela nav bijusi, ir klasiska pircēju maldināšana, - saka Platacs.

Centra lēmumā ir lasāms, ka akciju sabiedrībai «Kesko Senukai Latvia» ir piemērots 20 tūkstošu eiro sods, kā arī pienākums nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi, kas izpaudusies gan kā maldināšana ar speciāliem pazeminātas cenas piedāvājumiem, gan akcijas cenas izgaišana, kad pircējs nonācis līdz kasei. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs norāda, ka pārbaudes lietās tirgotājiem ir pienākums pašiem pierādīt, ka noteiktu laiku pirms akcijas perioda prece veikala plauktā tiešām maksājusi tik, cik norādīta tās sākotnējā cena pirms atlaides piemērošanas.