Saeimā likuma grozījumus par ostām varētu pieņemt jau šogad, līdz ar to nāmakgad Ventspils un Rīgas ostas varētu sākt strādāt kā valsts kapitālsabiedrības. Liepājā šis process notiks, kad tiks izvērtēts Rīgas un Ventspils piemērs. Tikmēr Ventspils ostas uzņēmēju pusē tiek uzvērts, ka līdz ar valsts kapitālsabiedrības izveidošanu ir sarukusi pašvaldības ietekme un līdz šim pietrūkusi kvalitatīva viedokļu apmaiņa. Neraugoties uz pretējiem viedokļiem, Ventspils pašvaldībā skaidro, ka nāksies rast kompromisus un sadarboties.

 

Satiksmes ministrijas Tranzīta politikas departamenta direktors Andris Maldups skaidro, ka Latvijas lielo ostu darbības pārskatīšana aizsākās pirms diviem gadiem, lai tās pārveidotu par valsts kapitālsabiedrībām, tika mainīti valdes locekļi un veiktas citas darbības. Radikālāks pagrieziena punkts bija 2019. gada nogalē, kad tika ieviestas sankcijas arī pret Ventspils ostu.

 

Paredzēts, ka kapitālsabiedrības veido gan valsts gan pašvaldība, uzsverot, ka valstij ir paredzēta noteicošā loma.

Ventspils ostas holdinga SIA „VK Tranzīts” valdes priekšsēdētājs Renārs Pūce uzsver, ka uzņēmēji ostās ir trīs dažādās pilsētās un situācijas ir atšķirīgas, arī pandēmija nav ļāvusi pietiekami diskutēt par izmaiņām ostu pārvaldībā, spriež Renārs Pūce.

Renārs Pūce uzsver, ka šobrīd pietrūkst arī ekonomiskais pamatojums šādām izmaiņām.

Savukārt ilggadējais un nu jau bijušais Ventspils ostas pārvaldnieks Imants Sermulis, kurš tagad vada pašvaldības izveidoto iestādi „Ventspils osta”, kas pārvalda ostā esošos pašvaldības īpašumus, uzskata, ka noteicošai lomai jābūt pašvaldībai, jo ostas teritorija pieder pašvaldībai, pats princips ir nepareizs, uzskata Sermulis.

Ventspils pašvaldības pārstāvis uzskata, ka būs jārod kompromisi.

Ventspilī situācija esot sarežģītāka, jo tur kapitālsabiedrība „Ventas osta” ir jau izveidota, skaidro Satiksmes ministrijas Tranzīta politikas departamenta direktors Andris Maldups.

Šobrīd likuma grozījumi ir iesniegti valsts kancelejā, ir notikušas sarunas arī par situāciju Liepājā. Koalīcijas partneri ir vienojušies, ka Liepājā izmaiņas varētu ieviest vēlāk, kad izvērtēs Rīgas un Ventspils ostas darbības rezultātus. Kad valdība akceptēs likuma grozījumus, tie nonāks Saeimā, tad arī vārētu notikt reālas sarunas ar pašvaldībām, skaidro satiksmes ministrijas pārstāvis.