Raidījuma skanēšanas laikā aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Diskutējot par skolu tīkla optimizāciju, bieži tiek argumentēts, ka lielajās pilsētu skolās var iegūt labāku izglītību nekā mazākās lauku skolās. Tomēr vienlaikus lielajās skolās ir arī lielas klases. Vai un kā iespējams pievērsties katram bērnam, ja klasē viņu ir vismaz 30? Kādas ir lielo un mazo klašu priekšrocības un trūkumi? Atbildes meklējam Ģimenes studijā. Raidījuma viesi: Latvijas Universitātes Pedagoģijas, Psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore Dita Nīmante, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, Psiholoģijas un mākslu fakultātes profesors, vadošais pētnieks Andris Kangro, Valsts izglītības satura centra Iekļaujošās un speciālās izglītības nodaļas vecākā eksperte Ilze Ābelniece un sertificēta mākslas terapeite, kognitīvi biheiviorālā terapeite apmācībā, mamma Sindija Meluškāne.

Kamēr starptautiski nozares pētījumi liecina, ka lielākā skolā bērnam ir labākas iespējas iegūt kvalitatīvu izglītību, jo tas saistīts ar iespēju vienkopus koncentrēta augstākas raudzes pedagogus, tikmēr daudzi vecāki joprojām meklē, kur varētu būt tādas mācību iestādes, kurās viņu bērniem būtu iespēja mācīties pēc iespējas mazākā klasē. Nereti arī paši pedagogi atzīst, ka klasē ar 30 vai vairāk bērniem katram veltīt kaut nedaudz personīgas uzmanības ir ļoti sarežģīti. Toties mūsdienīgas pedagoģijas metodes un arī pilnveidotais mācību saturs jeb "Skola 2030" programma runā par labu šai individuālajai pieejai, to paredz arī tāds mūsdienīgs pedagoģiskais process, ka tiks ievērotas bērna individuālās attīstības īpatnības un vajadzības, kas atkal ir izaicinoši, ja klasē ir 30 vai vairāk skolēnu.

Dita Nīmante norāda, ka šis jautājums pētnieku prātus saista jau vairākus gadu desmitus un viennozīmīgas atbildes nav.

"Tāds kopsavilkums ir ļoti vienkārša - nav vienas skaidras atbildes, katrā gadījumā ir savi plusi un savi mīnusi, gan, ja mēs runājam par lielām klasēm, gan par mazām klasēm un arī īpaši, ja runājam par bērniem, kuriem varbūt ir grūtāk mācīties, un par bērniem, kuriem varbūt gribas lielākus izaicinājumus. Tad varbūt tieši tāda liela klase viņiem ir tā vieta un tā vide, kas šos izaicinājumus varētu sagādāt," skaidro Dita Nīmante. "Protams, vienmēr šis jautājums atduras pret to, kurā klasē - lielā vai mazā, ir bērniem augstāki sasniegumi. Jo tas ir tas, kas mūs kā vecākus ļoti uztrauc, kurā klasē būs manam bērnam labākie rezultāti, augstāki vērtējumi, attiecīgi viņam būs nākotnē lielākas iespējas būt kādā augstskolā vai kādā labākā, prestižākā skolā un tā tālāk."