E-sports jeb elektroniskais sports, zināms arī kā kibersports, ir sacensību veids, kurā cilvēki sacenšas, spēlējot videospēles. Lielākoties tajā piedalās komandas, kas savstarpēji sacenšas dažādos turnīros par naudas balvām. Tāpāt kā sportisti stadionā, arī e-sportisti cinās par augstākām vietām, vien spēlējot videospēlēs. Savukārt skatītāji līdzi šiem turnīriem var sekot gan atrodoties uz vietas, gan dažādās straumēšanas platformās.

Kopš pirmo videospēļu parādīšanās, cilvēkiem ir bijusi vēlme tās spēlēt ne tikai, lai izklaidētos un labi pavadītu laiku, bet arī sacenstos un noskaidrotu, kurš noteikto spēli prot spēlēt vislabāk.

Pats pirmais e-sporta pasākums esot bijis 1972. gadā, kad Stenfordas universitātē Amerikā, pieci studenti sacentās “Spacewar!” – videospēlē, kurā divi kosmosa kuģi mēģina viens otru iznīcināt. Galvenā balva, ko saņēma uzvarētājs, bija žurnāla “Rolling Stone” gada abonements.

Tomēr pirmās nopietnās e-sporta sacensības norisinājās vien pēc astoņiem gadiem. Turnīru rīkoja spēļu konsoļu ražošanas uzņēmums “Atari”, un tajā tika spēlēta videospēle “Space Invaders” jeb, latviskojot, “Kosmosa iebrucēji”, – kur spēlētājam ar lielgabalu ir jāiznīcina citplanētieši. Tolaik čempionātā piedalījās vairāk nekā 10 tūkstoši dalībnieku no visas Amerikas.

Mūsdienās e-sports ir kļuvis par milzīgu industriju – pērn tirgus vērtība esot bijusi nedaudz vairāk nekā 1,38 miljardi ASV dolāru. E-sportā veiksmīgākās valstis šobrīd ir Āzija un Ziemeļamerika, kur, piemēram, Ķīna viena pati veido gandrīz piektdaļu no visa tirgus. Lielāko daļu no ieņēmumiem veido sponsori un reklāmas.

Ir grūti noteikt precīzu skaitu, cik visā pasaulē pašlaik ir e-sportistu, jo skaits nemitīgi mainās, taču kopumā visa auditorija – spēlētāji un skatītāji, veido 532 miljonus cilvēku, un paredz, ka nākotnē skaits tikai turpinās pieaugt.

Ja videospēlē ir iespēja sacensties, iegūt balvas, un tai ir arī skatītāji, kas vēlas sekot līdzi norisei, tad – jebkura videospēle var kļūt par daļu no e-sporta. Starp populārākajām videospēlēm ir dažādas daudzspēlētāju tiešsaistes kaujas arēnas spēles, šaušanas, cīņas un stratēģijas spēles, piemēram, starp visu laiku populārākājām ir “League of legends”, “Counter-Strike”, “FIFA”, “Dota 2” un “Fortnite”.

Savukārt par uzvaru e-sporta čempionātos mūsdienās lielākoties apbalvo ar naudas balvām, kas var ļoti atšķirties atkarībā no turnīra veida, piemēram, ja tās ir nelielas sacensības, summa, ko var iegūt, būs no pāris simtiem līdz tūkstošiem eiro, savukārt pasaules turnīros balvu fonds sasniedz pat vairākus desmitus miljonus eiro.