Ja līdz šim patērētāji konfliktu gadījumos ar ražotāju, pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju prasību tiesā varēja iesniegt individuāli, tad Eiropas direktīva paredz, ka, veicot grozījumus nacionālajā likumdošanā, turpmāk tiesā varēs iesniegt arī kolektīvās prasības. Tas būs ātrāk, vienkāršāk un lētāk, jo patērētāju vārdā kolektīvo prasību cels katras valsts iecelta kvalificētā institūcija – biedrība, kas pārstāv patērētāju intereses.

Patērētāju kolektīvās prasības varēs celt, piemēram, par finanšu pakalpojumiem, datu aizsardzību, ceļojumiem un tūrismu, enerģētiku vai telekomunikācijām. Stāsta Ekonomikas ministrijas Iekšējā tirgus departamenta pārstāvis Didzis Brūklītis.

Līdz šim patērētāju kolektīvo interešu aizsardzību veica Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC). Tā direktore Baiba Vītoliņa skaidro, ka centram bija tiesības konstatēt un pārtraukt pārkāpumu, taču, lai patērētājs saņemtu atlīdzību par kaitējumu, viņam individuāli bija jāceļ prasība tiesā. Tāpēc grozījumus likumdošanā viņa vērtē atzinīgi.

PTAC izvērtēs tās patērētāju biedrības un institūcijas, kuras varēs iesniegt kolektīvās prasības tiesā. Latvijas patērētāju interešu aizsardzības asociācijas valdes loceklis Andrejs Vanags stāsta, ka asociācija ir gatava iesaistīties šajā darbā.

Valdība 28. martā jau apstiprināja grozījumus Patērētāju tiesību likumā un Civilprocesa likumā, bet abu likumu grozījumi vēl jāapstiprina Saeimai. Plānots, ka kolektīvās prasības tiesā varēs iesniegt šī gada beigās vai nākamā gada sākumā.