Ciklā „Portrets Latvijā. 20. gadsimts” turpinām iepazīstināt ar desmit portretu izlasi, šodien uzmanība 70.gadiem un medaļu mākslai. Medaļu māksla Latvijā nopietni aizsākās 60.gadu beigās un 70.gados. Tēlnieks Bruno Strautiņš pierādīja, ka tēlniekam nodarboties ar medaļu mākslu ir cienīgi un medaļa neatpaliek no lielformāta stājtēlniecības darbiem. Šīs dienas stāsta pamatā tēlnieka Bruno Strautiņa medaļa „Čaks. Iedomu spoguļi” (1979.gads).

“Savulaik piedalījos izstādes darbu pieņemšanā, un katru reizi tāda kņudoša sajūta, gaidi, ka parādīsies kaut kas īpašs. Man tāds īpašs bija, kad uz izstādi Bruno Strautiņš atnesa slaveno Aleksandra Čaka pulksteni jeb „Iedomu spoguļi”.

Tas bija kaut kas fantastisks! Un noliek priekšā tāda apaļu, plakanu formu un atver vaļā, un tur iekšā ir Čaka portrets. Tas sasaucas gan ar kabatas pulksteni, gan ar Čaka brillēm. Bez šīs Čaka medaļas mēs vairs nevaram latviešu mākslas vēsturi izskatīt,” atzīst mākslas zinātniece Edvarda Šmite.

Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā atvērta grandioza portretu izstāde, kas piedāvā Latvijas mākslinieku spilgtāko portretu izlasi vesela gadsimta griezumā. Trīs izstāžu zālēs varat skatīt vairāk nekā tūkstoti eksponātu – glezniecību, grafiku, tēlniecību, fotogrāfiju, objektus, video darbus un instalācijas. Bet Latvijas Radio turpina iepazīstināt jūs ar desmit portretu izlasi, kas simboliski raksturo Latvijas mākslu cauri desmitgadēm.

Mākslas zinātniece Edvarda Šmite medaļu mākslai sekojusi līdzi un rakstījusi par to kopš 1980.gadu sākuma.

Latviešu mākslas īpatnība ir tā, ka mums medaļu mākslinieku vairākums un arī šajā izstādē ir pārstāvētas medaļas, kuras veidojuši tēlnieki. Tā ir atšķirība, vai medaļas pamats ir sagatavots ar gravēšanu vai ar tēlniecību.

Medaļu māksla nopietni iesākās 60.gadu beigās un 70.gados, dažam māksliniekam pievērsties medaļai lika apstāklis, ka medaļa ir maza, ar to var strādāt kaut vai savās mājās. Attieksme pret medaļu mākslu no dažādu paaudžu māksliniekiem bijusi dažāda.

Tēlnieks Bruno Strautiņš atzīst, ka par Aleksandru Čaku viņam ir visvairāk medaļu un tās veltījis dažādiem krājumiem, piemēram, krājumam „Mana paradīze”, „Umurkumurs” un „Mūžības skartie”. Radījis medaļu ciklu „Veltījums Rīgas pašpuikam”, tad K.Padegs, tāds medaļu veidojums, iedvesmojoties no J.Kalnača apcerēm „Čaks. Padegs. Rīga. 30.gadi”.