Ja uzdosiet rakstisku jautājumu kādas valsts iestādes vai bankas mājaslapā, iespējams, ka atbildi jums sniegs robots jeb virtuālais asistents. Uzņēmumu reģistra mājaslapā strādā virtuālā asistente Una, bet no šī gada sākuma Valsts ieņēmumu dienesta (VID) mājaslapā uz jūsu rakstiski uzdotajiem jautājumiem atbild virtuālais asistents Toms.

Kopš pagājušā gada virtuālie klientu asistenti darbojas SEB un „Swedbank” mājaslapā. „Swedbank” valdes loceklis Vadims Frolovs stāsta – ja pērn bankas klienti uzdeva ap 100 jautājumus dienā, tad būtisks pieaugums bijis šogad – janvārī katru dienu uzdoti ap 200 jautājumi, tai skaitā arī provokatīvi.

Šī gada janvārī testa režīmā darbojas arī virtuālais asistents Toms Valsts ieņēmumu dienestā. VID pārstāve Kristīne Augstkalne -Jaunbērziņa stāsta, ka kopš janvāra ar Tomu sazinājušies vairāk nekā 12 000 lietotāju.

Kultūras informācijas sistēmu centra projektu vadītājs Jānis Ziediņš stāsta, ka nākotnē plānots virtuālos asistentus izmantot ap 60 valsts un pašvaldības iestādēs, šogad darbu uzsāks  desmit. Viņš robotus sauc par sarunu botiem.

„Swedbank” valdes loceklis Vadims Frolovs skaidro, ka virtuālie asistenti neatņems darbu banku vai valsts iestāžu darbiniekiem, tie palīdzēs atbildēt uz standarta jautājumiem. Savukārt bankas darbiniekiem atliks vairāk laika konsultēt sarežģītākās situācijās. 

Sižets tapis sadarbībā ar Latvijas Banku.