Koronavīruss „Covid-19” ir atstājis negatīvu ietekmi uz mazajiem uzņēmumiem arī Latgalē. Ir gan samazinājies, gan ir pilnība pārtraukts tiešais kontakts ar klientiem, tāpat arī mainās pircēju pieprasījums. Latgalē mazie uzņēmumi mēģina pielāgoties apstākļiem un meklē risinājumus, kā pārdot savu produkciju.

Kristina Andža ir uzņēmēja no Rēzeknes, kurai ir divi nelieli veikaliņi: ziedu un bērnu preču. Gan vienu, gan otru veikalu Kristina ir slēgusi, lai izvairītos no tieša kontakta ar apmeklētājiem. Tas ir ietekmējis tirdzniecības apjomu, kas ir krities par aptuveni astoņdesmit procentiem, taču uzņēmēja nevēlējās riskēt ne ar savu, ne floristu veselību, tāpēc pieņēma lēmumu, ka darbs notiks attālināti. Jāteic, darbs ar ziediem šobrīd ir sarežģīts, tā ir prece, kas ilgi nevar stāvēt, tāpat problemātiska šobrīd ir ziedu piegāde no Holandes.

„Tik ilgi, kamēr ziedu piegādātāji spēs mums nodrošināt svaigus ziedus, mēs strādāsim. Piesakot kompozīciju laicīgi, vismaz trīs dienas pirms, tās tiek izveidotas un tiek nogādātas cilvēkam, nodotas personīgi vai bezkontakta veidā. Ar bērnu precēm ir vieglāk, tās var stāvēt. Vienīgais, kas tagad ir mainījies, aktīvi veidojam internetveikalu, lai kaut kā pārdošana notiktu,” stāsta uzņēmēja Kristina Andža.

Arī gaļas produkcijas uzņēmums „Sātys” šobrīd attīsta pārdošanu internetā. Uzņēmuma produkciju var iegādāties arī klātienē, veikaliņos Preiļos un Rēzeknē. Veikalos ir samazināts darba laiks, jo pircēju, kuri fiziski nāk iepirkties uz veikalu, ir palicis mazāk. Par darbību šā brīža apstākļos stāsta uzņēmuma prokūrists Aivis Ruža.

„Mēs esam pārorientējuši savu pārdošanu, pārskatām savus procesus, šobrīd strādājam aktīvi ar savu internetveikalu, tas mums ir kaut kas jauns.

Mēs esam jau kaut kādu laiku uz to gājuši, un šobrīd ir īstais laiks simprocentīgi to visu pielāgot. Mācamies jaunas lietas, apstrādāt pasūtījumu, piegādāt klientiem, mācāmies digitālā mārketinga paņēmienus, komunikāciju soctīklos, lai veiksmīgi to varētu darīt.”

Uzņēmums ar interneta veikalu kompensē pieprasījuma samazinājumu klātienē. Savu produkciju ved pa visu Latgales reģionu un šobrīd ir izdevies nokļūt arī Rīgas tirgū, ko ir vēlējušies jau sen.

„Mūsu pozīcija ir tāda, ka šis ir tas brīdis tādam ražotājam kā mums, mazajam, kad ir iespēja, mainoties kaut kādai patērētāju uzvedībai vai paradumiem, ko tagad diktē situācija, apgūt jaunus tirgus, iegūt jaunus klientus.

Mēs uz to skatāmies perspektīvi, nav tas darbs īslaicīgs, bet tādā ilgtermiņa griezumā skatāmies, ka mums tas var noderēt arī turpmāk pēc krīzes,” pārliecināts SIA „Sātys” prokūrists Aivis Ruža.

Šobrīd aktuāls kļuvis arī Daugavpils novada pašvaldības interneta portāls www.razotsdaugavpilsnovada.lv, kas radīts, lai atbalstītu vietējos ražotājus, palīdzot arī novada iedzīvotājiem ievietot par sevi informāciju, lai veiksmīgāk pārdotu savu produktu. Portāls tika izveidots pirms gada, tad tas nebija tik aktuāli, taču šobrīd nedēļas laikā ir pievienoti nedaudz vairāk kā piecdesmit jauni produkti.

„Tie ir gan amatnieki, zemnieki, amatnieki, kas piedāvā gan stādus, gan citu produkciju.  Novada uzņēmēji meklē iespējas realizēt savu produkciju attālinātā veidā,” norāda Daugavpils novada pašvaldības Attīstības pārvaldes Komercdarbības konsultants Jāzeps Krukovskis.