Kad rakstiski tiešraidē sazināmies ar kādu pakalpojumu sniedzēju, banku vai valsts iestādi, bieži vien uz mūsu jautājumiem atbild nevis klientu apkalpošanas speciālists, bet virtuālais asistents jeb čatbots. Bieži vien tam ir arī vārds un noteikts dzimums. Ar virtuālajiem asistentiem parasti sazināmies rakstveidā, bet šonedēļ "Tet" virtuālā asistente Anete sāka arī runāt.

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) virtuālais asistents, vārdā Toms, darbojas jau gadu. VID pārstāve Kristīne Augstkalne-Jaunbērziņa stāsta, ka virtuālais asistents izveidots, lai klienti varētu sazināties ar iestādi 24 stundas 7 dienas nedēļā. Toms spēj atbildēt uz 18000 dažādu jautājumu, darbdienās ar viņu sazinās ar 400, brīvdienās – ar 100 klienti.

Banku pieeja virtuālo asistentu izmantošanā atšķiras. Bankas “Citadele” digitālās attīstības daļas vadītājs Mārtiņš Bērziņs stāsta, ka šobrīd saziņai ar bankas klientiem tiek izmantoti robotzvani – automatizēti klientu apziņošanas rīki, kas vienlaicīgi ļauj sazināties ar lielu klientu skaitu.

Jau vairāk nekā gadu virtuālais asistents, pagaidām bez vārda, atbild uz klientu rakstiskajiem jautājumiem SEB bankā. Bankas Digitālās attīstības vadītājs Iļja Nogičevs stāsta, ka Covid pandēmijas dēļ kopš aprīļa palielinājies tiešsaistē uzdoto jautājumu skaits un no 4000 uzdotajiem jautājumiem tikai 10% nonāk pie klientu apkalpošanas speciālistiem. Čatbots jeb virtuālais asistents konsultē klientus par maksājumu kartēm un internetbanku, bet tas joprojām tiek arī apmācīts.

Šonedēļ testa režīmā sāka runāt tehnoloģiju un izklaides uzņēmuma “Tet” virtuālā asistente Anete, kuras sintezētā balss radīta sadarbībā ar uzņēmumu “Tilde”. “Tet” mākslīgā intelekta pakalpojumu vadītāja Inese Zariņa stāsta, ka virtuālais asistents uzņēmumā darbojas jau 3 gadus un spēj atbildēt pat uz 80000 dažādiem jautājumiem. Sintezētās balss izmantošana paver plašākas iespējas un “Tet” to piedāvās arī citiem uzņēmumiem.

Februārī valdība apstiprināja mākslīgā intelekta risinājumu ieviešanu līdz 2027. gadam kā vienu no publiskās pārvaldes prioritātēm, veidojot, piemēram, universiālu virtuālo asistentu visai valsts pārvaldei.

Sižets tapis sadarbībā ar Latvijas Banku.