Eiropas Savienības fondu līdzfinansējums šobrīd vērts uz  emisiju mazināšanu  transporta nozarē. Latvijas mērķis ir nodrošināt uzlabotu pārvietošanos ar videi draudzīgu sabiedrisko transportu.
Mudinot iedzīvotājus pārsēsties no privātā transporta uz sabiedrisko, tiek iegādāti jauni elektrovilcieni, dodot  iespēju attīstīt dzelzceļa pārvadājumus. Bet Latvijas pilsētās tiek attīstīta tramvaju infrastruktūra un iegādāti videi draudzīgi pasažieru autobusi. Kā viena no pirmajām pilsētām zaļā transporta ieviešanā ir Daugavpils, kurā arī šobrīd tiek realizēti jauni projekti - gan  tramvaja infrastruktūras uzlabošanā, gan jaunu autobusu iegādē.


Process uz pāreju uz videi draudzīgu zaļo transportu Daugavpilī sākās jau pirms vairāk nekā 10 gadiem, stāsta Daugavpils domes izpilddirektore Sabīne Šņepste.

"Pirmais sabiedriskā transporta infrastruktūras projekts Daugavpilī  tika iesniegts 2010. gadā un 2012.gadā jau tika uzsākti pirmie būvdarbi."

Tieši viņa toreiz, kā „Daugavpils satiksme” pārstāve,  uzsāka projektu virzību uz ES fondu piesaisti šiem mērķiem.  Pirmais bija tramvaja līnijas atjaunotne 18. Novembra ielas posmā.

"Tad pakāpeniski radās iespēja pretendēt uz esošās tramvaja līnijas rekonstrukciju centrā un jaunās līnijas izbūvi uz Stropiem. Papildus, kad Rīgai radās problēmas ar Skanstes tramvaja projekta realizāciju, mēs sagatavojām projekta ideju, lai savienotu Stropu ciemu ar ķīmiķu mikrorajonu."

To, ka šie darbi nav velti apliecina pasažieri, pēdējā līnijas pagarinājumā 3. tramvaja maršrutā, to skaits pieauga par 3 procentiem. Šobrīd plānos vēl viena,  gandrīz 4 kilometrus gara jauna tramvaja līnija, kas būtiski uzlabos zaļā transporta pieejamību Daugavpilī, stāsta Sabīne Šņepste.

"Ja skatāmies uz „ zaļo domāšanu”, tad Daugavpils viens no lielākajiem -Jaunās Forštates mikrorajonos ir atdalīts -gan pārvadi, gan dzelzceļš nodala šo rajonu no kopējā pilsētas areāla. Pilsētas centrs paliek grūtāk pieejams iedzīvotājiem.  Mēs  realizēsim jaunu  projektu, izbūvēsim jaunu tramvaja līniju, savienojot  Jaunās Forštates mikrorajonu ar centru. Tas ir sarežģīts un apjomīgs  objekts, jo līnija ir gara, tā šķēros pārvadu, būvdarbi būs apjomīgi."

Tie būs 27 miljonu eiro apmērā, ar Kohēzijas fonda līdzfinansējumu, ieskaitot vēl 7 jaunu tramvaju iegādi pilsētai, klāt jau pie esošajiem. Taču ar to pāreja uz zaļo transportu Daugavpilī nebeidzas, turpina Sabīne Šņepste.

"Iniciatīva nāca no Satiksmes ministrijas, par to, ka tramvaji ir labi, bet kā ir ar autobusiem? Ar autobusiem ir liela problēma, Daugavpils satiksmē vidējais autobusa vecums parkā šobrīd ir ap 16 gadiem. Šobrīd ir atnācis lēmums, ka mūsu projekts ir apstiprināts un Daugavpils Satiksme iegādāsies mūsdienīgus, jaunus autobusus, kas darbosies uz saspiesto dabasgāzi."

Šī projekta vērtība ir 11,5 miljoni eiro. Kopumā pārēja uz videi draudzīgo transportu Daugavpilī naudas līdzekļu izteiksmē ir iespaidīga, atzīst Sabīne Šņepste.

"Daugavpils pašvaldība šajā plānošanas periodā ir veikusi ļoti lielu ‘uzrāvienu” tieši zaļajā transportā. Cipari būs iespaidīgi. Pirmajā periodā - 2010. gadā bija 15 miljoni eiro, tad sekoja projekts ar vairāk nekā 18 miljoniem, tad Vaiņodes projekts ar 11.5 miljoniem eiro, autobusiem būs 11,5 miljoni un Jaunās Forštates projekts ar 27 miljoniem eiro."

"Bet jāņem vērā, ka izbūvējot vai rekonstruējot tramvaju tīklus, tiek veikti nozīmīgi pilsētas pārbūves darbi, tiek mainītas pilsētas apakšzemes komunikācijas, tiek labiekārtota teritorija, atjaunotas ietves, izbūvēti veloceliņi, atjaunotas pieturvietas, apgaismojums, elektroapgāde."

Tā ir Eiropas savienības un valsts politika- pāriet uz zaļo sabiedrisko transportu, valsts vīziju ieskicē Tālivaldis  Vectirāns, Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors.

"SM plaši, savu  iespēju robežās atbalsta  ar līdzekļiem, īpaši pilsētās zaļās degvielas transporta izmantošanas iespējas."

"Transports un meža zemes un lauksaimniecība līdzīgi dala CO2 emisiju sadaļu. Ja lauksaimniecību un mežsaimniecību ir grūti ietekmēt, jo kā augi aug, kā purvi ir. Bet transportu mēs  varam ietekmēt, jo tā ir cilvēka radīta darbība. Pilsētās tas ir visefektīvāk, kur dīzeļautobusi visvairāk izdala šos izmešus, kas cilvēku plaušās arī visvairāk un uzreiz arī  nonāk. Mēs esam atbalstījuši jau vairākās pilsētas projektus, kur pati pašvaldība izvēlas tehnoloģiju, ko grib pielietot- vai tas ir ūdeņradis vai elektrība vai saspiestā dabasgāze, kur pēc tam var tik pielietota biogāze. Protams, arī tramvaju pilsētās – Rīgā, Liepājā, Daugavpilī tiek aktīvi veicināta papildus tramvaju attīstība."

Kopumā tikai Daugavpils pārejai uz zaļo, videi draudzīgo sabiedrisko transportu izlieto ap 60 miljoniem eiro, pēdējie divi projekti saistītie ar jaunas tramvaja līnijas izbūvi, 7 tramvaju iegādi un jaunu autobusu iegādi jārealizē īsā termiņā - līdz 2023.gada 31. decembrim.